خودرو سنگین

کشنده آکتروس؛ بررسی بهترین نسل از کشنده‌های جهان

اینکه مرسدس بنز یکی از بهترین کمپانی‌های تولید خودروهای سبک و سنگین در دنیاست،‌ بر کسی پوشیده نیست. اما دلیل این موضوع پیشگام بودن این خودروساز آلمانی است. مرسدس بنز همیشه کیفیت و قدرت خودروهایش را در بازارهای جهانی به رخ رقبا کشیده است. یکی از حوزه‌هایی که بنز همیشه در آن سرآمد و پرچم دار بوده است، ساخت و ارائه خودروهای سنگین به بازار است. همه عاشقان خودروهای سنگین با شنیدن نام بنز به یاد کشنده آکتروس می‌‌افتند. کشنده آکتروس بنز یک کامیون زیبا، همه کاره با ایمنی و بهره وری سوخت بالاست، که به مرسدس بنز کمک کرده است به عنوان یک تامین کننده پیشرو در کامیون در دنیا تبدیل شود.
در این مقاله می‌خواهیم درباره مشخصات فنی و ظاهری کشنده آلمانی ACTROS صحبت کنیم و با نسل های مختلف این سری کشنده بنز بیشتر آشنا شویم.

یکی از مزیت‌های مرسدس بنز این است که از نوآوری هراسی ندارد و همیشه دست به ایجاد تغییرات اساسی و بنیادی در مراحل تولید زده است. کشنده actros‌ یکی از بهترین و قوی‌ترین محصولات بنز در رده خودروهای سنگین است و نسل‌های مختلف آن همیشه بهترین کشنده زمان خودش انتخاب شده است.
در ادامه شما را با نسل‌های مختلف این کشنده آلمانی قدرتمند و مشخصات فنی و ظاهری آنها توضیح می‌دهیم.

بررسی نسل های مختلف کشنده آکتروس

قبل از اینکه شما را با نسل‌های مختلف actros ‌آشنا کنیم، می‌خواهیم در مورد تاریخچه ساخت این کشنده بنز صحبت کنیم. بنز آکتروس یک کامیون سنگین است که توسط مرسدس بنز در سال 1996 به عنوان جایگزین خودروهای سنگین SK معرفی شد. این کشنده به طور معمول برای حمل بار در مسیرهای طولانی، حمل و نقل توزیع سنگین و البته حمل و نقل ساختمانی استفاده می شود.

نسل اول یا سری MP1

همانطور که گفتیم در سال 1996 کمپانی مرسدس بنز جایگزین مدل sk را معرفی کرد. خانواده ای جدید به نام اکتروس که حاصل همکاری طراحان و مهندسین آلمانی بود. این کشنده در سال 1997 عنوان بهترین کشنده جهان را دریافت کرد. برای مشاهده توضیحات بیشتر درباره این نسل از کشنده بنز، می‌توانید به صفحه آکتروس نسل یک مراجعه کنید.

کشنده آکتروس

 

در این مدل نسبت به سری قدیمی SK در ظاهر 17 درصد از فضا بادگیر کاسته شد و خودرو در 3 مدل کابین عرضه شد:

  • مدل S کابین کوچک به طول 170 سانتی متر
  • مدل M کابین متوسط به طول 195 سانتی متر
  • مدل L کابین بزرگ به طول 220 سانتی متر

ارتفاع داخلی کابین در مدل کوچک و متوسط 156 سانتی متر و کابین بزرگ 192 سانتی متر است و برای آسایش راننده در ناهمواری های جاده در تمامی کابین ها از 4 بالن استفاده شده.

آکتروس نسل دوم یا سری MP2

کمپانی مرسدس بنز این بار در سال 2002 نسل دوم Actros را معرفی کرد که جایگزین نسل یک شده بود. آکتروس نسل دو در سال 2003 هم عنوان بهترین خودرو سنگین جهان را به خود اختصاص داد.

کشنده آکتروس نسل دوم

تمامی ابعاد و اندازه محور ها تقریبا یکی بود و در ظاهر هم تغییرات ناچیزی با نسل 1 داشت. اما تفاوت اصلی در تجهیز خودرو به پیشرانه های جدید و سیستم تعلیق بادی بود. همچنین ضریب آیرودینامیک و سیستم‌های الکترونیکی آن بهبود یافته بود. از جمله تغییرات مهم؛ تغییر کابین بود که بزرگتر شده بود و فضای بیشتری در اختیار راننده قرار می‌داد. در نسل 2 محورهای عقب از فنر شمش به بالن بادی تغییر پیدا کرده بود که ظرفیت بارگیری برای کاربری کشنده تا مدل 450 اسب بخار را بصورت قابل توجهی افزایش می داد.

کشنده اقتصادی؛ نسل سوم یا سری MP3

نسل سوم ACTROS در سال 2008 معرفی و تولید شد. این نسل در واقع فیس لیفت نسل دوم بود، ولی پهن‌تر و با خطوط کمتر طراحی شده بود. یکسال بعد یعنی در سال 2009 این کشنده همانند نسل های پیش به عنوان بهترین کشنده جهان انتخاب شد که مدل 1844 آن در طی یک آزمایش در کشور ایتالیا با وزن ناخالص ترکیبی 40 تن و پیمودن 128000 کیلومتر و مصرف سوخت میانگین 19.5 لیتر در هر 100 کیلومتر توانست در کتاب گینس عنوان اقتصادی ترین کشنده را به خود اختصاص دهد.

کشنده آکتروس نسل سوم
آکتروس نسل سوم مرسدس بنز؛ اقتصادی ترین کشنده جهان

این نسل هم دارای پیشرانه خورجینی (V شکل)، در حجم های 12 و 16 لیتری است که هر دو از سری 500 با کد OM501 LA هستند. پیشرانه 12 لیتری با قدرت های 320 الی 480 اسب بخار و پیشرانه 16 لیتری آن با خروجی 510 الی 600 اسب بخار با گیربکس همیشگی پاور شیفت 12 سرعته (12دنده جلو و 2 دنده عقب) در دسترس بود.

پاک‌ترین مرسدس بنز؛ اکتروس نسل چهار MP4

این بار در سال 2012 نسل جدید ACTROS معرفی شد که چهارمین نسل آن بود و توانست در همان سال، عنوان بهترین کامیون را به نام خود ثبت کند که بی دلیل هم نبود. چرا که مرسدس بنز با سرمایه گذاری 1 میلیارد یوریی در بخش تولید، تجهیزات، ابزار و طراحی برای توسعه خانواده اکتروس توانست اولین کامیون یورو 6 را راهی جاده ها کند.

کشنده اکتروس نسل چهارم
ACTROS نسل چهار؛ اولین کشنده یورو 6 دنیا

در ابتدا طراحی و ساخت، موارد اقتصادی، هندلینگ، ایمنی و راحتی راننده در اولویت بود و این کامیون با طیف گسترده‌ای از کابین ها، موتورها و شاسی جدید با سیستم روشنایی چشم نواز معرفی شد. این طراحی ظاهری قدرتمند و پویا به کامیون می‌بخشید و همچنین طراحی دقیق ایرودینامیکی برجسته‌‌ی جلو کامیون که 2600 ساعت در تونل باد گذارنده بود. ابعاد خارجی کابین، فضایی سخاوتمندانه را برای کار، زندگی و استراحت را برای راننده فراهم می کرد.

آکتروس نسل پنجم یا سری MP5

در سپتامبر سال 2018 مرسدس بنز؛ اکتروس پرچمدار خود را در هانوفر آلمان معرفی کرد. پنجمین نسل اکتروس تغییرات بصری داشته و بجای آینه از دوربین استفاده شده که به اصطلاح Mirror Cam گفته می‌شود. اکتروس در سال 2019 به اولین کامیون مجهز به دوربین عقب تبدیل شد و این سیستم دید 360 درجه ای را به مقدار قابل توجهی بهبود بخشید و همچنین علاوه بر افزایش ایمنی، آیرودینامیک کامیون را افزایش داد.

کشنده اکتروس نسل پنجم

نسل پنجم کشنده آلمانی را می‌توان در نمای خارجی به واسطه چراغ های تابشی LED انحنادار و سیستم روشنایی Intelligent light تشخیص داد که به طور خودکار با نور محیط میزان روشنایی تغییر می کند. این سیستم حتی مه شکن هم می‌شود که زیبایی دیداری کامیون را چند برابر کرده. اما نبود آیینه‌ها، مقداری کامیون را از حالت متعارف خارج کرده است ولی در بقیه موارد تفاوت چندانی با نسل 4 ندارد.

نام گذاری کشنده‌ های بنز و محورهای آن

خیلی از شما هنگام دیدن محصولات بنز حتما با شماره‌هایی مثل: 1851، 1843، 1855، 1860 و موارد دیگر برخورد کرده‌اید. در ادامه به شما توضیح میدهیم که این اعداد 4 رقمی چه معنایی دارد.
شرکت مرسدس بنز خودرورهای سنگین خود را با 4 رقم معرفی می کند. معمولا بنز محصولات سنگینش را همراه با 4 عدد می‌آورد. به طور نمونه در کشنده Actros 1843:
2 رقم اول یعنی 18 به معنی وزن ناخالص کشنده است، که شامل وزن کشنده و ظرفیت قابل تحمل آن است و نباید از 18 تن بیشتر شود. 2 رقم بعدی به معنای قدرت کشنده است؛ که 10 برابر می شود یعنی 430 اسب بخار، که قدرت این کشنده است. وزن ناخالص ترکیبی کشنده شامل وزن کشنده، وزن تریلر و بار است. حالا اگر وزن کشنده و تریلر را 15 تن در نظر بگیریم؛ میتوان 25 تن بار زد که حداکثر 10 تن آن باید روی شاسی کشنده باشد و مابقی روی محورهای تریلر.
پیکره بندی یک کامیون تک محور محرک بدین صورت معرفی می شود: 2*4 که عدد 4 به معنی تعداد چرخ ها است و اگر تقسیم بر 2 شود تعداد کل اکسل ها به دست می آید. عدد 2 هم همین طور ولی با این تفاوت که به معنی چرخ هایی است که از دیفرانسیل نیرو دریافت می کنند و محرک اند.
یا برای مثال Actros 2555 با محور های 4*6: این کشنده 550 اسب بخار قدرت دارد و 25 تن وزن ناخالص آن است و دارای 3 اکسل یا محور است که 2 محور آن محرک هستد.

آشنایی با پسوند های انتهایی محصولات بنز

(L) داراس سیستم تعلیق بادی در محور عقب، (LS) دارای سیستم تعلیق بادی در محورهای جلو و عقب، (K) کامیون های کمپرسی، (AK) کامیون های کمپرسی جفت محور متحرک، (S) کشنده های دارای سیستم تعلیق فنر شمش خشک
برای مثال کشنده آکتروس MP4 1851 LS که به معنی کشنده نسل چهار آکتروس با قدرت 510 اسب بخار و 18 تن وزن ناخالص کشنده و دارای سیستم تعلیق بادی در جلو و عقب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا