کشنده آکتروس نسل دو یا MP2
در ادامه داستان معرفی کشنده های خانواده آکتروس بنز، این بار در سال 2002 نسل دوم اکتروس توسط بنز معرفی شد که جایگزین آکتروس نسل یک یا MP1 بود و در سال 2003 هم عنوان بهترین خودرو سنگین جهان را به خود اختصاص داد. در این مقاله درباره ویژگیهای کشنده اکتروس نسل دو یا MP2 و مشخصات فنی این کشنده اکتروس صحبت میکنیم.
تفاوت آکتروس نسل دو با نسل یک
- تمامی ابعاد و اندازه محورها پر این دو نسل از کشنده بنز تقریبا یکی است و در ظاهر هم تغییرات ناچیزی با نسل 1 دارد.
- نسل دو آکتروس مجهز به پیشرانه های جدید و سیستم تعلیق بادی است و همچنین ضریب آیرودینامیک و سیستم های الکترونیکی آن بهبود داده شده است.
- از جمله تغییرات مهم نسل دو، تغییر در ابعاد کابین است که نسبت به نسل قبلی بزرگتر شده است و فضای بیشتری در اختیار راننده قرار می دهد.
- در نسل 2 محورهای عقب از فنر شمش به بالن بادی تغییر پیدا کرده است که ظرفیت بارگیری برای کاربری کشنده تا مدل 450 اسب بخار را بصورت قابل توجهی افزایش داده است.
- چراغ های مه شکن در قسمت پایینی سپر جاگذاری شده تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود. همچنین چراغهای زنون بصورت آپشنی وجود دارد. (چراغ های زنون نسبت به هالوژن کارآمدتر و کم مصرف تر هستند به طوری که هر لامپ 35 وات زنون معادل 70 وات هالوژن روشنایی ایجاد میکند که تقریبا عمر نامحدودی دارند.)
- در مقایسه با نسل 1، قدرت اسمی نسل 2 در حدود 7 الی 27 اسب بخار و 150 نیوتن بر متر، گشتاور افزایش پیدا کرد.
اکتروس نسخه بلک ادیشن (Actros Black Edition)
نسخه ویژه اکتروس نسل دو در سال 2004 و به تعداد محدود، تنها 250 دستگاه تولید شد. این کشنده با دو تریم رنگ سفید و مشکی در دسترس بود که آن را می توان از طریق جلو پنچره کرومی و مشکی از نسخه معمولی تشخیص داد. این نسخه به شباهت زیادی به اکتروس نسل سه دارد. در فضای داخلی کابین نیز تغییراتی اعمال شده که از جمله آن، تودوزی چرمی و استفاده از چوب در داشبورد کشنده است. این نسخه از یک پیشرانه 15.8 لیتری V8 با قدرت 605 اسب بخار بهره می برد.
مشخصات فنی و قدرت کشنده MP2
کابین های این نسل در 3 مدل (روزانه، متوسط و بزرگ) تولید شده است اما از این نسل در ایران، فقط کابین روزانه که به پا کوتاه معروف بود وارد شده است. برای کابین بزرگ این امکان وجود داشت که با ارتفاع های مختلف آن را سفارش داد. (در نسل های بعد از این نسل، از اصطلاحاتی برای معرفی کابین استفاده شده است: از جمله گیگا اسپیس، مگا یا بیگ اسپیس، استریم اسپیس و کلاسیک).
در مجموع از نسل 2 اکتروس بیش از 530 نسخه کمپرسی، باری و کشنده تولید شد که میتوانست آنها را با 12 نوع محور و 6 نوع کابین مختلف تجهیز کرد.
این نسل با 2 نوع پیشرانه 12 لیتری 6 سیلندر و 16 لیتری 8 سیلندر که بصورت V شکل بودند عرضه شد. پیشرانه ها از مدل V شکل سری 500 بودند و با نام om501_76 la که بسیار پر قدرت، کم مصرف و با هزینه نگهداری پایین تجهیز میشدند. 5 نسخه از پیشرانه 12 لیتری با خروجی 320 الی 450 اسب بخار و 3 نسخه 16 لیتری آن با خروجی 503 الی 578 اسب بخار بر روی این خودرو نصب شد.
برای موتور 12 لیتری نسخههای 1832، 1836، 1841، 1844، 1846 و با موتور 16 لیتری هم، نسخههای 1850، 1855 و 1858 تولید میشدند.
(برای آگاهی از منظور اعداد بالا لطفا مقاله نسل های آکتروس را مطالعه کنید)
گیربکس این نسل هم همانند نسل قبلی یک گیربکس دستی 16 سرعته اُوِر دار یا بدون اور است که البته گیربکس اتوماتیک 12 سرعته پاورشیفت نیز برای آن قابل سفارش است.