خودرو سنگین

کشنده اکتروس نسل سه یا MP3؛اقتصادی ترین کشنده اکتروس

در راستای معرفی خانواده اکتروس اکنون به سومین نسل آن رسیدیم، اکتروس نسل سوم در سال 2008 معرفی و تولید شد. این نسل در واقع فیس لیفت نسل دوم بود ولی پهن تر و با خطوط کمتر طراحی شده بود. یکسال بعد یعنی در سال 2009 این کشنده همانند نسل های پیش به عنوان بهترین کشنده جهان انتخاب شد که مدل 1844 آن  در طی یک آزمایش در کشور ایتالیا با وزن ناخالص ترکیبی 40 تن و پیمودن 128000 کیلومتر و مصرف سوخت میانگین 19.5 لیتر در هر 100 کیلومتر توانست در کتاب گینس عنوان اقتصادی ترین کشنده را به خود اختصاص دهد.

نمای ظاهری و کابین کشنده

سومین نسل اکتروس را می توان از جلو پنچره سه تیکه و چراغ های آن شناخت و از اکتروس نسل دو  تشخیص داد. چراغ ها کمی بزرگ تر  شدند و انحنای بیشتری هم پیدا کردند. همچنین در ادامه جلو پنچره، بادشکن های کابین قطور تر طراحی شدند تا ضریب آیرودینامیک کشنده بالاتر رود. در این نسل کابین ها جدید شده اند و با 4 سایز کلی که از بزرگ به کوچک: گیگا اسپیس، مگا (بیگ) اسپیس، استریم اسپس و کلاسیک هستند و با تعداد محور های تک و 2 و 3 و… وجود دارد.

اکتروس مشکی mp3
اکتروس mp3 1851
اکتروس نسل سه قرمز
داشبورد نسخه معمولی mp3

    امکانات رفاهی و فنی کشنده اکتروس نسل 3

    از آپشن های مهم این نسل می توان به ترمز اضطراری، کروز کنترل اتوماتیک و دستی، ریتارد گیربکس و خفه کن موتور، روشنایی دستی و اتومات، ترمز های Abs و Ebd و زنجیر چرخ های اتوماتیک و …اشاره کرد.
    این کشنده قابلیت رانندگی خودکار بین خطوط را دارد ( البته در کشورهای که نقشه توپوگرافی دارند) و همچنین تشخیص فاصله طولی و رعایت آن با خودرو جلویی که برای رانندگیدر  شهر 5 الی 2 متر و در جاده حدود 50 متر است. سیستم روشنایی بنا به سفارش می تواند چراغ های زنون باشد که قابلیت انحراف با زاویه مسیر را دارد که بصورت دستی و اتوماتیک قابل تنظیم است. همچنین چراغ ها می توانند سیستم چراغ شوی اتوماتیک داشته باشند. نکته جالب در زنجیر چرخ آن است که به وسیله دو بازو به شاسی وصل شده که به هنگام فعال شدن در کنار چرخ  قرار گرفته و دوران می کنند.
    در آن سال ها برای اولین بار در یک کشنده، که آن هم اکتروس نسل 3 بود از سیستم کنترل سطح استفاده شد که موقعیت افقی کشنده را می سنجید و به کمک تعلیق بادی، ریتارد خودکار و .. می توانست در شرایط مختلف رانندگی کشنده را حفظ کند و مانع از حادثه و  قیچی کردن کشنده شود.

    اکتروس نسخه بلک ادیشن (Actros Black Edition / Liner)

    این نسخه در سال 2014 و به تعداد محدود 500 دستگاه تولید شد. این کشنده فوق العاده با 2 تریم رنگ، سفید الماس Actros White Liner و ابسیدین سیاه Actros Black Liner  موجود بود. هر دو تریم رنگ دارای دو خط موازی عمودی و پهن بر روی کابین هستند که با رنگ خاکستری نمای ظریف و ویژه ای را به کشنده داده است.

    نمای بیرونی کابین با تزئینات در آیینه های کشنده بصورت کروم و مشکی متمایز شده است. چراغ ها دیگر همانند نسخه معمولی هالوژن نیستند و از چراغ های LED در این نسخه استفاده شده که رانندگی در شب را بهبود داده است.حروف Edition و Black Liner در جلو و بالای کایبن بر شخصیت جدید این نسخه اکتروس نسل سه تاکید دارد. این نسخه با کابین L (بزرگ) یا مگا اسپیس با انواع مختلف پیشرانه ارائه می شود.
    فضای داخلی کابین یک فضای کاملا رویایی است. تودوزی های داخلی کابین تماما از چرم استفاده شده است، از صندلی ها گرفته تا روی داشبورد، کنسول و حتی قسمت هایی از فرمان خودرو. همچنین کفپوش کشنده از جنس مخمل و با رنگ قهواه ای است که حس آرامش را در کابین ایحاد می کند.

    از جمله تجهیزات استاندارد اضافی استفاده شده در این نسخه میتوان به بوق بادی قدرتمند، سانروف برقی، کنترل خودکار روشنایی، آرم LED مرسدس بنز و آفتابگیر برقی اشاره کرد. همچنین در Actros Black Liner  می توان از رینگ های آلومینیومی نقره ای یا مشکی بصورت آپشن و سفارشی استفاده نمود.

    بنز اکتروس 1844 سینه بلک ادیشن
    نمای ظاهری اکتروس نسل سه
    نمای داشبورد بنز mp3 بلک لاینر 
    اکتروس مشکی بلک ادیشن

      مشخصات فنی کشنده اکتروس نسل سه

      این نسل هم به مانند نسل قبل دارای پیشرانه خورجینی ( V شکل)، در حجم های 12 و 16 لیتری است که هر دو از سری 500 با کد OM501 LA هستند. پیشرانه 12 لیتری با قدرت های 320 الی 480 اسب بخار در دسترس است و پیشرانه 16 لیتری آن هم با خروجی 510 الی 600 اسب بخار می باشد  که مثل همیشه با گیربکس پاور شیفت 12 سرعته ( 12دنده جلو و 2 دنده عقب) نیرو را به چرخ ها منتقل می کند.
      در این نسل از سیستم تعلیق بادی در محور جلو و عقب استفاده شده بود و همچنین 4 بالن بادی برای کابین که آسایش  و لذت  رانندگی را برای راننده فراهم می کرد. فرمانِ بهینه شده، که از نسل پیش اضافه شده بود و حالا با وجود تعلیق پنوماتیک، تیز تر عمل کرده و ثبات رانندگی بهتری را موجب می شود.

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      همچنین ببینید
      بستن
      دکمه بازگشت به بالا