خودرو سنگین

تفاوت کشنده آکسور با آکتروس

با توجه به این که خودروهای سنگین آلمانی به مانند خودرو سواری آن به ایران وارد نشده، ولی همین تعداد محدود عملکرد فوق العاده‌ای از خود نشان داده‌اند. در این میان کامیون‌های آکسور و آکتروس بیشتر بر سر زبان‌ها هستند. این دو خودرو کشنده بنز همیشه جزو بهترین کشنده‌های در دنیا و ایران بوده‌اند. به همین دلیل قصد داریم تو این مقاله درباره تفاوت های آکسور با آکتروس بیشتر صحبت میکنیم تا شما هم با تفاوتهای این دو نسل از کشنده های میان رده بنز بیشتر آشنا بشین. اما چیزی که لازم است بدانید این است که کشنده آکسور را با آکتروس نسل دو مقایسه می‌کنیم. زیرا از نظر امکانات و آپشن بیشتر به هم شبیه هستند.

تفاوت ‌در کارایی و عملکرد این دو کشنده

آکسور برای بازارهایی هدف گذاری شده بود که از لحاظ نیرو تعمیرگاهی، شبکه خدمات رسانی و سطح آموزش ضعیف بودند. تمامی این موارد هم مربوط به کشورهای در حال توسعه همچون ایران است. به خاطر همین موضوع بیشتر رانندگان خودرو سنگین در این کشورها از این نسل خودرو استقبال می‌کردند.
اما در طرف دیگر داستان،‌ عکس این موضوع برای آکتروس اتفاق افتاد. در نسل‌های مختلف کشنده اکتروس از سیستم های الکترونیکی پیچیده ای استفاده شده بود و به تعمیرکار و شبکه خدمات گسترده ای لازم داشت. از طرفی راننده ایرانی هم از خودرو های آپشن دار پرهیز می کردند و تصور داشتند در صورت خرابی زمانبر و پر هزینه خواهد بود.

اما مورد مشترک در کشنده‌های بنز:
دمای کارکرد موتورهای آنهاست که بر خلاف تصور رانندگان، این موتورها مشکلی با کارکرد با دمای بالا ندارند و بازه دمایی (90-80) کاملا عادی است.

آکسور
  آکسور سرخ رنگ 
اکسور کشنده بنز
اکتروس نسل دوم
اکسور مشکی    
  آکسور قرمز سبز 
  آکسور سپید 

    تفاوت در مشخصات فنی و ظاهری

    • کابین اکتروس به مراتب نرم تر و بی سر صداتر از آکسور است و دلیل آن هم نبود میله موج گیر و بالن های بادی زیر اتاق و شاسی است که آکسور ندارد.
    • حجم باک آکسور 400 لیتر و اکتروس 1000 لیتر، گنجایش دارد؛ به همین دلیل اکسور مورد مناسب رانندگان بیابان نیست.
    • آکسور آمار خرابی بیشتری دارد ولی وجود قطعات در شهرستان‌ها و سادگی تعمیرات آن، برای رانندگان مهم است در صورتی که آمار خرابی اکتروس خیلی کمتر است ولی محدویت قطعات و تعمیرکار، رانندگان را دچار مشکل می کند.
    • کابین اکتروس نسبت به آکسور 50 سانتی متر بزرگتر است که فضای بیشتری دارد و راحتی راننده و کمک راننده را موجب می شود همچنین دسترسی به کلیدهای کنسول میانی و داشبورد در اکتروس آسان تر است.
    • در مورد پمپ هوا برتری با آکسور است ولی روغن زدن در آن بیشتر مشاهده می شود.
    • آپشن هایی که درآکسور وجود ندارد را می توان در اکتروس مشاهده کرد از جمله: کروز کنترل، انواع رادار، سیستم های رفاهی مثل یخچال، گیربکس اتوماتیک و ….
    • اکتروس نسل دو با فریم شاسی کاملا متفاوت ساخته شده بود و جنس فولاد آن فرق دارد.
    • اکتروس نسل دو در زمان تولید خود از سال 2002 تا 2008 سبک ترین کشنده بود و با رقبای خود از جمله ولوو، اسکانیا در حدود 700 الی 600 کیلوگرم فرق داشت و در عین حال با حمل بار مشکلی نداشت.

    نکته: البته فریم شاسی در نسخه کمپرسی اکتروس دچار مشکل بود و علت آن تریلر سازهای ایرانی بودند که در واقع با ساخت تریلر کمپرس و تکنولوژی روز آن زمان آشنا نبودند و در بدو ورود نسخه کامیون کمپرسی اکتروس، اکثر آنها چپ می شدند که بعدها با استاندارد کردن تریلرها این مشکل بر طرف شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا