فیلترهای k&n
فیلتر های K&N که به فیلتر اسپرت معروف هستند یک برند آمریکایی است که کار خود را از دهه 90 میلادی آغاز کرده است که با تکنولوژی خاص خود اقدام به تولید فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر اتاق کرده است. این برند با بکارگیری از 6 لایه کتان و روغن چسبناک مخصوص، در فیلترهای خود توانسته موفق ظاهر شود و فیلتر های دائمی را به بازار معرفی کند. در این مقاله از کارزی شما را با انواع فیلترهای کی اند ان آشنا میکنیم و از مزایا و کاربرد آنها صحبت میکنیم.
مزایای استفاده از فیلترهای کی اند ان
فیلترهای K&N سه ویژگی مهم دارند:
1) جلوگیری از ورود گرد و غبار و خاک به محفظه احتراق نسبت به فیلترهای سلولزی، فیلترهای سلولزی در بهترین حالت 85 درصد راندمان دارد این در صورتی است که فیلترهای K&N راندمانی در حدود 97 لی 99 درصد دارند.
2) هوادهی بهتر و بیشتر با وجود شبکه های بزرگتر و بازتر نسبت به فیلتر سلولزی، که در فیلترهای جایگزین تخت 35 درصد هوادهی بیشتری داریم و در فیلتر های جایگزین گرد بیش از 50 درصد می رسد.
فیلترهای k&N آغشته به روغن مخصوصی هستند که همین روغن دلیل قرمز بودن فیلترهای K&N است. این روغن ایجاد چسبندگی در سطح الیاف کتان در فیلتر می کند که موجب چسبیدن ذرات خاک و ذرات معلق در هوا میشود، از آنجایی که موتور مکش مداوم دارد و احتمال دارد ذرات چسبیده به فیلتر بر اثر این مکش وارد محفظه احتراق شود این روغن با چسبندگی که دارد مانع از این اتفاق می شود.
3) طول عمر بالا (مادام العمر): در خودروهای گران قیمت به علت بالا بودن فیلتر هوا، بهترین گزینه فیلتر K&N است و در خودروهای معمولی نیز در دراز مدت به صرفه است و در عین حال که قدرت خودرو نیز افزایش یافته. میانگین عمر فیلترهای کی اند ان 1 میلیون مایل است و معادل 1.660.000 کیلومتر که باید در فواصل معین، فیلتر شستشو شود.
در حالت رانندگی نرمال و شهری با توجه به استاندارهای K&N هر 80 هزار کیلومتر فیلتر باید شسته شود ولی در ایران با توجه به وضعیت آب و هوا هر 15 الی 25 هزار کیلومتر شسته شود.
نحو شستشو این فیلتر آمریکایی در انتها مقاله ذکر شده است.
انواع فیلتر هوای k&n
1) فیلترهای جایگزین: این فیلترها دقیقا در جای فابریک ایر باکس خودرو جای می گیرد. بسته به نوع خودرو میتواند مستطیل، مربع و یا گرد باشد.
2) فیلترهای یونیورسال (مخروطی): این فیلترها را میتوان بصورت دلخواه روی هر کیت مکش نصب کرد.
3) کیت تایفون: این کیت شامل یکسری لوله ها و رابط ها و …. به همراه یک فیلتر مخروطی می باشد.این کیت معروف به COLD AIR INTAKE FILTER که هوای خنک وارد محفظه احتراق می کند.
4) کیت اوریون: این کیت دارای یک فیلتر مخروطی به همراه یک کاور که با پیچ به فیلتر وصل میشود همانند کیت بالا هوای خنک را به موتور می رساند.مخصوص خودروهایی که جای مناسبی برای نصب فیلتر هوا ندارند و مجبور اند فیلتر را پشت رادیاتور نصب کنند. این کاور روی فیلتر نصب میشود تا هوای داغ رادیاتور به فیلتر برخورد نکند تا هوای داغ به موتور فرستاده شود و با استفاده از یک رابط میتوان از جایی دیگر هوا را تامین کرد.
5) فیلتر اتاق: این فیلترها خاصیت دائمی دارند و فقط باید در سال 4 بار شسته شوند از مزایا این محصول میتوان به پرتاب باد بیشتر، جلوگیری از ورود ذرات خاک و همچنین موجب میشود فشار کمتری به موتور فن وارد شود به علت منافذ بزرگتر و ورود هوای بیشتر.
فیلتر روغن k&n
فیلتر های روغن کی اند ان کیفیت مشابهی با فیلترهای هوای آن دارد و به نسبت سایر برند ها از عمر بیشتر و فیلتراسیون بهتری برخوردار هستند. فیلترهای روغن k&n بر خلاف فیلتر های آن مادام العمر نیستند و می باید در کارکردهای معین آنها را تعویض نمود. به طور کلی فیلترهای روغن این برند به دو شکل کارتریجی یا فلزی در بازارها موجود هستند.
کیت شستشو و نحوه شستشو فیلترهای k&n
کیت شستشو فیلترهای کی اند ان دارای یک اسپری تمیز کننده k&n و یک اسپری روغن یا ماژیک روغنی که مخصوص فیلترهای کی اند ان هستند می باشد.
توجه داشته باشید که فیلترها حتما با کیت شستشو خود نظافت شوند و از مواردی مانند بنزین و مواد شوینده خانگی اجتناب کنید.
کیت شستشو فیلتر
نحوه شستشو: ابتدا با اسپری کلینر (تمیز کننده)،فیلتر را بشویید و سپس 20 دقیقه الی 30 دقیقه صبر کنید و بعد آن فیلتر را آب تصفیه کاملا تمیز کنید و بگذارید فیلتر خشک شود بعد از آن فیلتر را آغشته به روغن کنید. روغن K&N یا بصورت اسپری است یا بصورت ماژیکی که مقدار استفاده در کاتالوگ ذکر شده است و نباید بیش از حد به فیلتر روغن زد. استفاده از روغن حائز اهمیت است چرا که اگر فیلتر روغنی نشود چسبندگی ندارد و به علت بزرگ بودن و باز بودن منافذ فیلتر، گرد و خاک بیشتری وارد محفظه احتراق می شود.