بررسی و معرفی کشنده رنو مگنوم
رنو مگنوم یک کامیون سنگین است که توسط سازنده فرانسوی Renault Vehicules Industriels و بعدها Renault Trucks (بخشی از رنو و ولوو) در سالهای 1990 تا 2013 تولید شد.
رنو مگنوم پس از یکسال از معرفی خود یعنی در سال 1991 توانست جایزه “به بهترین کامیون بین المللی سال” را دریافت کند.
این کشنده با محور بندی 6×2 یا 4×2 عرضه شد که محور بندی 6×4 صرفاً برای مصارف حمل و نقل سنگین طراحی شده است.
در سال 1985، رنو نمونه اولیه رنو مگنوم را با پیشرانه VE 10 و آیرودینامیک ویژه برای کاهش مصرف سوخت ارائه کرد. این کامیون با نام رنو AE (Aerodynamic) در سال 1990 به بازار عرضه شد.
به این علت که کف کابین کاملاً مسطح بود و به نوعی کابین و محفظه موتور از لحاظ مکانیکی مجزا بودند برای رانندگان بسیار قابل توجه بود چرا که این امر موجب افزایش فضای کابین و راحتی آن می شد. این کابین توسط مارچلو گاندینی طراحی بود.
قوای محرکه رنو مگنوم
پیشرانه کشنده های AE380 و AE500 در زمان عرضه، 6 سیلندر توربودیزل و 8 سیلندر خورجینی Mack V8 بودند که به ترتیب قدرتی برابر 374 اسب بخار و 503 اسب بخار داشتند. در واقع این کامیون بود در سال 1991 به عنوان کامیون سال انتخاب شد.
از سال 1997 این کشنده با نام رنو مگنوم به بازار عرضه شد و کابین آن نیز مجدداً طراحی شد و پیشرانه های جدیدتر بر آن نصب گردید.
این پیشرانه 6 سیلندر 13 لیتری خطی، از پیشرانه های گروه AB Volvo مشتق شده است. تغییرات شامل مدیریت پیشرانه و سیستم تزریق است که با کمپانی دلفی توسعه داده شده است. این پیشرانه با سه قدرت خروجی 440، 480 و 520 اسب بخار و گشتاور 2200، 2400 و 2600 نیوتن بر متر عرضه شد.
در بخش جعبه دنده از دو گیربکس استفاده شده است. گیربکس ZF Servoshift 16 سرعته دستی و گیربکس 12 سرعته خودکار Optidrive II که حتی این گیربکس را می توان در حالت عملکرد دستی نیز استفاده نمود.
در سال 2001 نیز، فیس لیفت اصلی با کابین جدیدی که توسط خاویر آلارد طراحی شده بود، ارائه شد که شکل جعبه ای مشخص و مدل محفظه جداگانه موتور و کابین خود را حفظ کرد.
در روز 26 ژوئن 2013، آخرین مگنوم ها به فروش رسیدند، و یک کامیون جدید به نام رنو T به عنوان جایگزین آن معرفی شد.
کشنده رنو مگنوم افسانه ای (Magnum Legend)
رنو مگنوم به دلیل سیستم ساده و راحتی کابین، در آن زمان به شدت در سراسر دنیا محبوب شده بود. به همین دلیل است که اکنون، رنو مگنوم به یک افسانه تبدیل شده است.
رنو تراکس تصمیم گرفت مگنوم لجند را روانه بازار کند نسخه ای ویژه که تنها به 99 دستگاه محدود می شود. این نسخه ویژه با پوشش مشکی مات برای بدنه و در تضاد با کابینی سفید عرضه می شد. Magnum Legend اعتبار خود را با روکشی لوکس که شامل تریمهای آلومینیومی سرنشین و راننده است نشان میدهد.
این انحصار را میتوان در داخل کابین با فضای کاملاً طراحی آن، ترکیبی از ظرافت و زیبایی که با استفاده از مواد نجیب ایجاد شده است، یافت. روکش چرمی با نشان مگنوم لجند از راننده استقبال می کند. همچنین تزئینات داشبورد و تخت خواب نیز چرمی است. رنگ مشکی مات خاص بدنه نیز مجدد روی داشبورد تکرار شده است.
مگنوم لجند نه تنها با قوی ترین پیشرانه ارائه می شود بلکه با استاندارد EEV نیز مطابقت دارد که در حال حاضر دقیق ترین از نظر انتشار آلاینده ها برای حمل و نقل جاده ای است. پیشرانه 13 لیتری DXi520 اسب بخاری بهینه سازی شده، برای صرفهجویی بیشتر در مصرف سوخت و دارای گیربکس Optidriver است که از اینرسی خودرو حداکثر استفاده را میکند.
از نظر ایمنی، کشنده به صورت استاندارد دارای بهترین ترمز ممکن است، یعنی EBS و ریتاردر Voith .