معرفی کشنده اسکانیا؛ سری استریم لاین StreamLine
این سری از اسکانیا در سال های 2013 الی 2016 با هدف مصرف سوخت کمتر وکارکرد بهینه برای سری های R و G عرضه شد. این کشنده ها با طراحی بدنه متفاوت و منحرف کننده جریان هوا می توانستند موجب مصرف سوخت بهینه شوند. جهت آشنایی بیشتر با کشنده های سری های G و P این مقاله ها را مطالعه فرماید.
همچنین برای به حداکثر رساندن صرفه جویی سوخت، حالت جدید Economy با پیش فرض های خود اسکانیا اضافه شد که با موتورهای نسل دوم یورو 6، صرفه جویی احتمالی آنها در مسافت های طولانی تا 8 ٪ و در موتور های یورو 4.5 برابر 3 الی 5 ٪ می رسد.
مشخصات ظاهری اسکانیا استریم لاین
در ظاهر کشنده شاهد صاف شدن گوشه های کابین برای عبور جریان هوا از کنار کابین با حداقل مقاومت هستیم و برای جلوگیری از پاشیدن گل و آب مقداری برآمدگی در لبه ی بالایی گلگیر یا به اصطلاح ( شمشیری) صورت گرفته است. چراغ های جلو همچنان بصورت قدیمی هستند و مستطیلی شکل اند.در راستای اصلاحات خارجی کابین، اصلاحات داخلی نیز رخ داه است و صندلی ها و تودوزی ها بصورت ممتاز و با ایجاد یک فضای متفاوت طراحی شده اند.
همچنین در حاشیه جلو پنجره، مقداری انحنا به سمت داخل وحود دارد که با برخورد هوا به آن به سمت پیشرانه و قسمت پایینی کشنده هدایت می شود.
از جمله آپشن های جدید که در این کشنده اعمال شده می توان به پیشگو فعال اسکانیا و اپتیکرویز که بصورت فابریک در سیستم پیشرانه وجود دارد اشاره کرد و موجب صرفه جویی 4 الی 5 درصدی مصرف سوخت خواهد شد.
همچنین کروز کنترل Scania Active Predicitin که از طریق GPS و داده های نقشه توپوگرافی برای تنظیم دقیق سرعت در مسیرهای مختلف استفاده می کند (متاسفانه این سیستم به دلیل این که در ایران نقشه توپوگرافی اجرایی نشده است عمل نخواهدکرد).
از همه مهم تر، اسکانیا یک سیستم تعویض دنده ساده ایجاد کرده تا امکان تاثیر گذاری راننده را در تعویض دنده محدود کند، این سیستم برای صرفه جویی در مصرف سوخت کشنده و بخصوص برای صاحبان ناوگان حمل و نقل سنگین بسیار مناسب است.
همچنین این کشنده ها مجهز به سیستم EGR هستند که با گردش مجدد گاز خروجی به سیلندر و سوختن دوباره، از آلایندگی آن بکاهند.
مشخصات فنی اسکانیا استریم لاین
اسکانیا استریم لاین با 3 پیشرانه دیزلی و 2 پیشرانه گازسوز، قدرت های خروجی متفاوتی را با کیفیت یورو آلایندگی یورو 6 ارائه می کند.
پیشرانه های 9 لیتری و 13 لیتری خورجینی ( V شکل) با قدرت خروجی 250 الی 580 اسب بخار و 1200 الی 2600 نیوتن متر گشتاور در اختیار هستند و در آخر، پیشرانه جدید 16.4 لیتری یورو 6 که حداکثر خروجی آن 730 اسب بخار است و 3500 نیوتن متر گشتاور دارد.
همچنین 2 پیشرانه گاز سوز هم وجود دارد که قابلیت کار با سوخت های بیوگاز( گاز طبیعی فشرده CNG و مایع LPG) را دارند.
موتورهای 13 لیتری یورو 6 نسل جدید 2 الی 3 ٪ اقتصادی تر از موتورهای نسل قبل خود هستند و علاوه بر آن، آیرودینامیک کشنده را نیز بهبود بخشیده اند و درگ گیربکس هم کاسته شده است تا صرفه جویی بالقوه این کشنده ها در جاده های اروپا 8 ٪ و در کشورهای که فاقد نقشه توپوگرافی هستند تا 5 ٪ برسد. همچنین سانروف هم بصورت آیرودینامیک طراحی شده تا در سرعت های بهینه، 1 ٪ کاهش مصرف سوخت ایحاد کند.