بررسی و معرفی ولوو FMX
ولوو FMX
Volvo FMX یک کامیون سنگین است که توسط شرکت کامیون ولوو تولید می شود. در سال 2010 معرفی شد. بر اساس استاندارد Volvo FM که مرتبط است، کاربری FMX یک محدوده گسترده چند منظوره برای توزیع، ساخت و ساز، حمل و نقل بزرگراه و معادن است. تا قبل از سال 2011 حجم پیشرانه جزئی از نامگذاری این کامیون بود و از سال 2011، حجم پیشرانه دیگر به نام مدل اضافه نشده است.
نسل اول (2010–2020)
اولین نسل FMX در سال 2010 معرفی شد و پلتفرم و اجزای آن را از ولوو سری FM وام گرفته اند. این نسل ظاهری متفاوتی دارد و در نگاه اول کاملا مشهود است. چراغ های سه تایی دایره ای شکل که البته ظاهری زمخت را بهوجود اورده اند. FMX های تولیدی در پاییز سال 2010 در اروپا عرضه می شدند و از سال 2011، در سراسر جهان به فروش می رسید.
FMX با دو پیشرانه D13 و D11 عرضه شد. پیشرانه اول با حجم 12.7 لیتر، قدرتی برابر 400 الی 540 اسب بخار تولید می کند. پیشرانه دوم با حجم 10.8 لیتر، 330 الی 440 اسب بخار قدرت دارد. این دو پیشرانه 6 سیلندر هسنتد و کیفیت آلایندگی یورو 5 را دارند.
این کامیون جعبه دنده های 9 و 14 سرعته دستی و 12 سرعته اتوماتیک I-Shift بهره میبرد که بسته قدرت پیشرانه، سال ساخت و نوع کاربری آن دارد.
نسخه Facelift (فیس لیفت) ولوو FMX
نسخه فیس لیفت FMX در آوریل 2013 رونمایی شد و در سپتامبر 2013 بفروش رسید. این نسخه دارای چراغ های هالوژن تیره HID است و از برخی تجهیزات پایه FH16 بهره می برد. جلوپنجره آن جدید شده است و داشبورد نیز باز طراحی شده که با دو مدل صفحه نمایش دیجیتال یا آنالوگ قابل مونتاژ است.
نسل دوم (2020–اکنون)
نسل دوم ولوو FMX در نمایشگاه بائوما در مونیخ آلمان رونمایی شد. شرایط کاری روزمره رانندگان این کامیون، در طول توسعه ولوو FMX جدید مورد توجه جدی قرار گرفت. فضای داخلی کابین کاملاً بازطراحی شده است و تعدادی از فناوری ها، کار راننده را آسانتر و کارآمدتر میکنند.
کابین جدید FMX از فولاد سخت ساخته شده است. همچنین تمام اجزای جلویی کابین بازطراحی شده اند تا ولوو FMX جدید بتواند در محیط های ساختمانی و خشن مقاوم تر باشد.سپر نیز عضلانی تر طراحی شده است. چراغهای جلوی بازطراحیشده اند و با خطوط متمایز و زاویهدارشان عملکرد نوری بهتری را ارائه میدهند. مدل طراحی چراغ ها بر ارتباطات خانوادگی با سایر کامیون های ولوو اشاره دارد.
فضای داخلی کابین در ولوو FMX کاملاً با تمرکز بر ایجاد محیط کار راحت و ارگونومیک به راننده بازطراحی شده است. کابین در مقایسه با مدل قبلی فضای بیشتری به راننده برای ذخیره سازی می دهد. صندلی جدید می تواند چهار درجه دیگر به جلو خم شود و فرمان، مجهز به دکمههای کنترلی یکپارچه برای عملکردهایی از جمله کروز کنترل، تلفن و ناوبری و غیره است. کنسول ابزار نیز کمی به سمت راننده متمایل است تا دسترسی راننده به آن راحت تر باشد.
ولوو FMX با محوربندی های متعدد عرضه می شود از 4*4 تا 8*10 و سیستم تعلیق این کامیون بصورت بالن های بادی است.
ولوو FMX جدید از پیشرانه های شش سیلندر 11 و 13 لیتری یورو 6 بهره می برد. توان خروجی D13c بین 380 تا 540 اسب بخار است و D11c محدوده قدرت 330 تا 450 اسب بخار را دارد.
برای بازارهای خارج از اروپا، پیشرانه های سازگار با یورو 3، یورو 4 و یورو 5 قابل مونتاژ است.
به منظور برآورده کردن استاندارد کیفیت آلایندگی یورو 6، پیشرانه به سیستم EGR غیر خنک کننده برای گردش مجدد گازهای خروجی مجهز شده است.
ولوو FMX با چهار گیربکس ارائه می شود؛ دو گیربکس 14 و 9 سرعته دستی و دو گیربکس اتوماتیک 6 سرعته (Powertronic) و 12 سرعته I-shift.