خودرو سنگین

آکتروس نسل یک یا MP1 اولین عضو خانواده بنز آکتروس

در سال 1996 کمپانی مرسدس بنز جایگزین مدل SK را معرفی کرد. خانواده ای جدید به نام آکتروس که با اختلاف همیشه جزو بهترین کشنده‌های زمان خود بوده اند و بعضی از نسل‌های آن هنوز هم تاج پادشاهی را به کسی نداده اند. آکتروس نسل یک یا همان MP1 در سال 1997 عنوان بهترین کشنده جهان را دریافت کرد. در این بخش می‌خواهیم شما را کشنده بنز آکتروس نسل یک یا همان mp1‌ بیشتر آشنا کنیم. این کشنده آلمانی اولین کشنده بنز بود که با هدف حمل و نقل بارهای سنگین در مسافت های طولانی طراحی شده بود.

در ادامه درباره تفاوت‌های کشنده نسل اول و محصول قبلی آن، یعنی کشنده مدل SK بیشتر صحبت می‌کنیم.

بررسی مشخصات نسل یک آکتروس

این کشنده با کشنده SK کمی تفاوت داشت. این تفاوت در ظاهر به صورت زیر است:
این کشنده در ظاهر 17 درصد از فضا بادگیر کاسته شد و خودرو در 3 مدل کابین عرضه شد. مدل S به طول 170 سانتی متر (کابین کوچک) و مدل M به طول 195 سانتی متر (کابین متوسط) و مدل L به طول 220 سانتی متر (کابین بزرگ).

ارتفاع داخلی کابین در مدل کوچک و متوسط 156 سانتی متر و کابین بزرگ 192 سانتی متر است و برای راحنی بیشتر راننده موقع رانندگی در ناهمواری های جاده، در تمامی کابین ها از 4 بالن استفاده شده.

آکتروس نقره ای سری MP1
کشنده آکتروس سری یک
نمای داخلی اکتروس سری MP1

    مشخصات موتور و گیربکس

    این نسل اکتروس با پیشرانه های V شکل 6 و 8 سیلندر سری جدید 500 که مخصوص خانواده اکتروس است ارائه شدند. پیشرانه 6 سیلندر 12 لیتری با قدرت خروجی 313 تا 428 اسب بخار. همچنین پیشرانه 8 سیلندر 16 لیتری با خروجی 471 تا 571 اسب بخار قدرت دارند. این موتورها قدرتمند، کم مصرف و هزینه نگهداری پایینی دارند.
    این کشنده با شاسی‌های 2 یا 3 و بالاتر قابل تولید بود. فاصله بین محورها از 3.3 تا 6.3 متر موجود است که وجود سیستم تعلیق بادی در محور جلو یا عقب موجب تغییر فاصله محورها می شود.

    گیربکس این کشنده بصورت کارخانه ای 16 سرعته دستی مجهز به سویئچ محرک هیدرو پنوماتیک یا همان (اُوِر دار یا نیم دنده) بودند. ولی گیربکس اتومات هم قابل سفارش و تولید بود که بعد ها گیربکس سریالی خانواده اکتروس شد که 12 سرعته و پاور شیفت نام داشت.

    مشخصات سیستم تعلیق و فرمان

    فرمان کشنده نسل اول اکتروس به یک تقویت کننده قدرتمند مجهز شد که کار را برای راننده آسان می کرد و تا 48 درجه تغییر وضعیت داشت. سیستم اصلی ترمز مجهز به ABS و سیستم کنترلی کشش خودرو و به همراه ترمز های دیسکی خنک شونده نصب شده روی همه چرخ ها که می توانست نسبت به سایر کشنده ها تا 20 متر مسافت ترمز کاهش دهد.
    کشندهای چند محوری با ترمز جلو دیسکی و در عقب به ترمز کاسه ای مجهز شده بودند و در نسخه کمپرسی که با مدل محور 2*4 بودند در ترمز جلو از نوع دیسکی بهره می بردند. باتری ها و سیم کشی ها و اتصالات در یک جعبه در انتها کشنده محافظت می شدند. سیستم تعلیق جلو در کشنده های 2و 3 محور، فنری یا بادی بود؛ ولی در محور عقب از فنر شمش با بوش‌های لاستیکی برای اتصال به شاسی استفاده شده بود. نسخه‌های باری این نسل هم می توانستند به پیشرانه نسخه کشنده مجهز شوند. با همه این تفاوت‌ها، بصورت کلی از این نسل می توان 33 مدل اساسی را تولیدکرد.

    با این همه کشنده بنز آکتروس نسل اول یا MP1 یکی از بهترین کشنده‌های زمان خود است که در ایران هم به تعداد محدودی وارد شد. در این مقاله سعی کردیم تا مشخصات و ویژگی‌های کشنده Actros سری MP1‌ را به صورت کامل توضیح دهیم تا با این کشنده آلمانی بی نظیر بیشتر آشنا شوید. نظرات و سوالات خودتان را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا