معرفی کشنده ولوو FH نسل یک
نخستین نسل FH در واقع جایگزین نسل ولوو سری F بود که در سال 1944 الی 1973 تولید شده بودند و در نتیجه نسخه های F12 و F16 جای خود را به نسل FH دادند. اولین نسل FH در ماه «می» سال 1993 الی 1997 تولید و عرضه شد. همچنین نسل اول سری FH در سال 1995 به اولین کامیون سنگین تبدیل شد که دارای سیستم کیسه هوای SRS برای سرنشینان بود.
اولین نسل سری ولوو FH توانست در سال 1994 عنوان بهترین کامیون سال را به نام خود ثبت کند.
مشخصات ظاهری ولوو FH
سری FH یک مجموعه برای عملکرد سنگین و مسافت طولانی طراحی شده است. از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با سری F ندارد ولی جلو پنجره آن از کابین جدا شده و بصورت یک قاب جدید و جدا از کابین می باشد. جلو پنجره طراحی تیز دارد ولی در حاشیه کابین گرد می شود.
کابین نسل FH از جنس فولاد با آلیاژ گالوانیزه گرم ساخته شده است که باعث می شود ضخامت ورق کابین در عین نازک بودن مقاومت بالایی داشته باشد و وزن کلی کابین نیز 30 درصد کاهش یابد. این کابین نسبت به کابین سری F جادارتر است و جعبه های بیشتری برای نگهداری وسایل دارد همچنین دارای آرگونومی بهتر و صندلی مناسب و راحت برای راننده است.ا ین کابین بارها در تست تونل باد آزمایش شده تا با استفاده از ویژگی آیرودینامیکی آن بتوان با کاهش سطح برخورد هوا، مصرف سوخت را کمتر کند.
نسل اول ولوو FH در سال 1998 اصلاح و بروز رسانی شد و تا سال 2002 نیز تولید گردید که به نسخه 98 معروف بود.
نسخه 98 همراه با ولوو سری FM در سال 1998 معرفی شد و شامل تغییراتی جزئي در کابین، گیربکس، پیشرانه و سیستم الکترونیکی بود.
استفاده از سیستم الکترونیکی (Truck Electronic Architecture)، یک سیستم کنترل و نظارت رایانه ای که برای کنترل و هماهنگی عملگرها طراحی شده است. این سیستم برای برقراری ارتباط دقیقتر سنسورها با کنترلر الکترونیکی طراحی شده به طوری که با استفاده از دو مرکز داده اطلاعات، به واحد کنترل گر اجازه می دهد تا اطلاعات مربوط به هر حسگر را از طریق این شبکه مبادله کند.
مشخصات فنی FH12 و 16 FH
در اولین نسل FH از دو پیشرانه با کدهای D12A، B، C و D16A استفاده شده که نسخه D12 با 12 لیتر حجم دارد و بصورت 6 سلیندر خطی طراحی شده است. قدرت خروجی در این موتور 380، 420 و 460 اسب بخار می باشد. همچنین این پیشرانه به عنوان یک موتور جهانی طراحی شده بود که بتواند با طراحی هایی همچون پیستون 2 تکه چدن آلومینیوم، سیستم OHC ( قرارگیری میل سوپاپ بر سر سیلندر) و استفاده از 4 سوپاپ در هر سیلندر، مصرف سوخت و آلایندگی کمتری داشته باشد. پیشرانه 16 لیتری در سال های 1993 الی 2001 مورد استفاده قرار می گرفت و تنها 520 اسب بخار قدرت تولید می کرد و در آن زمان ها قدرتمند ترین پیشرانه برای یک کشنده بود.
در قسمت جعبه نیز، این نسل از ولوو از دو گیربکس SR1900 و SR2400 استفاده شده است که نسخه های اولیه از مدل SR1900 بهره می بردند و بعد مدتی نسخه های جدید به گیربکس SR2400 مجهز شدند.
تغییرات پیشرانه ولوو اف اچ
همیشه از پیشرانه D12 انتظارات بالایی می رفت و مشتریان این موتور خواهان قدرت بیشتری از پیشرانه بودند و در نهایت این موضوع، منجر به پیشرانه D12A شد که با نسخه قبلی کاملا فرق داشت و باز طراحی شده بود که مهمترین آن اصلاح چرخ دنده های سر میل لنگ و میل سوپاپ است. با تمام تغییرات، قدرت پییشرانه به 460 اسب بخار رسید.
تغییرات گیربکس ولوو اف اچ
گیربکس جدید بر اساس گیربکس قبلی (SR1900) ساخته شده است و از نظر تعداد دنده و الگوی تعویض دنده یکی بودند. گیربکس جدید SR2400 نام داشت که در کل سری های FH و FM جایگزین شد. افزایش گشتاور از 1900 به 2400 نیوتن متر به دلیل تغییر در ماشین کاری چرخ دندهها و استفاده از نوع جدید مکانیسم سنکرون باریکتر، که باعث افزایش عرض چرخ دندهها شده بود.