خودرو سنگین

معرفی کشنده ولوو FH نسل دوم

در سال 2001 کمپانی Volvo Trucks نسل دوم سری fh  و fm را همزمان بصورت و با استفاده از کابین جدید و سیستم انتقال قدرت جدید معرفی کرد.همچنین کمپانی ولوو با هزینه 60 میلیون یورویی، تغییرات عمده ای را در قسمت های کابین، گیربکس، پیشرانه، سیستم الکترونیک و … ایجاد نمود.

مشخصات ظاهری ولوو fh نسل دو

نمای بیرونی کابین نسل جدید  تفاوت بسیاری با نسل اول ولوو fh دارد و چراغ های جلو بصورت تیز طراحی شده و شکل خاصی دارند. جلو پنجره تغییر خاصی نکرده است و همان شکل باقی مانده است. آینه ها برای بهبود نقطه کور و عبور بهتر جریان هوا تغییر کرده است. فضای داخلی کابین هم بطور کل عوض شده و داشبورد جدید، لبه های گرد دارد و صندلی ها هم با کمربند ایمنی یکپارچه طراحی شده اند.

تغییرات در کابین جدید منجر به طراحی و تولید یک کابین جدید به اسم Day Cab شده است که کف کابین صاف است و پیشرانه در وسط کابین فضایی را اشغال نکرده است در نتیجه جابجایی در کابین به راحتی صورت می گیرد.

ولوو نسل دو قرمز
ولوو نسل دو نارنجی 
ولوو نسل دو کمپرسی
ولوو سبز نسل دو

    نمای داخلی ولوو نسل دو

    مشخصات فنی ولوو fh

    توسعه پیشرانه D12D که از نسل قبل (D12C) باز طراحی شده است، منجر به افزایش قدرت خروجی 420 الی 500 اسب بخار شد که این قدرت خروجی به لطف توربوشارژر و سیستم مدیریت موتور (EMS) میسر شده است.

    سیستم انتقال قدرت I-Shift با الهام گیری از سیستم انتقال قدرت دستی و مدیریت آن با کنترل رایانه ای صورت می گیرد.

    این گیربکس شامل دو ECU است، واحد کنترل انتقال قدرت TECU و واحد کنترل انتخاب دنده GECU. گیربکس I-Shift  از فناوری قدیمی دنده های غیر همگام (غیر سنکرون) وام گرفته است که امکان دستیابی به کنترل دقیق تر در هنگام تطبیق دور موتور با سرعت را می دهد. در این مکانیسم واحد TECU دور موتور را تصحیح می کند تا بتواند تغییر دنده نرم و مشابه تغییر دنده دو کلاچه دستی را فراهم کند.

    تغییرات اعمال شده در نسل دوم ولوو fh

    ولوو در سال 2003 دست به تغییرات گسترده موتوری زد و در این سال توانست یکی ازقدرتمند ترین کامیون ساخته شده را معرفی کند.

    پیشرانه 16 لیتری D16C که در دو قدرت خروجی 550 و 610 اسب بخار تولید شده است. این پیشرانه از نسل قبلی خود توسعه یافت که بر روی سری F16 و FH16 نصب شده بودند. از تغییرات مهم این غول 16 لیتری می توان به باز طراحی چرخ دنده های سر میل لنگ و میل سوپاپ، تزریق سوخت بصورت پر فشار (اَتُمیزه شدن گازوئیل) و تولید صدای کمتر اشاره کرد.پیشرانه جدید D16C کاملا جدید است و با پیشرانه D9 که چندین سال قبل برای سری FM معرفی شد بسیار شباهت دارد.

    در سال 2005 ولوو توانست قدرت این پیشرانه را به 660 اسب بخار افزایش دهد که در آن زمان قدرتمندترین پیشرانه بود و طی این سال ها این موتور دو بار توسعه یافته و در حال حاضر نیز این پیشرانه (D16E) می تواند 700،640،580 و 750 اسب بخار قدرت تولید نماید.

    ولوو مشکی نسل دو
    ولوو زرشکی نسل دو
    ولوو سفید نسل دو
    ولوو چادری نسل دو 

      کشنده ولوو fh13

      همزمان با این اتفاقات یک پیشرانه 13 لیتری با ویژگی های مشابه D16، D9 با کد D13A عرضه شد که می توانست قدرت های 520،480،440،400،360 اسب بخار تولید کند.

      این موتور در ابتدا کیفیت آلایندگی یورو 3  را داشت ولی در سال های بعد به یورو 4 ارتقا یافت. همچنین ولوو این پیشرانه را با ترمز موتور VEB+ عرضه می کرد.

      در سال 2007 نیز ولوو پیشرانه D13B را با توربو شارژر و سیستم EGR، البته بدون فیلتر ذرات معرفی کرد و تنها تولید کننده ای شد که تا آن زمان چنین راه حلی را برای افزایش کیفیت آلایندگی پیشنهاد داده بود.

      این پیشرانه با کمی افت قدرت توانست 500،460،420،380 اسب بخار را تولید کند که این قدرت ها تماما با سری FM مشترک است بجز نسخه 500 اسبی که فقط در سری FH  عرضه می شود.

      ولوو همچنین به عنوان بخشی از عهد خود به ایمنی جاده ها و کامیون، تعدادی از ویژگی های ایمنی را در کامیون های خود بکاربرده است از جمله سیستم کروز کنترل با سیستم رادار پیشرفته، سیستم هشدار راننده (DAS)، سیستم (LKS) هشدار به راننده در هنگام انحراف از جاده و سیستم (LCS) هشدار راننده در هنگام قرار گیری وسیله نقلیه در نقطه کور یا در هنگلم تلاش برای تغییر خط مسیر. همچنین سری کامیون های FH دارای سیستم FUPS است( سیستم محافظت در برابر تصادف با وسایل نقیله کوچک تر را شامل می شود) و با ترمز های شدید و اضطراری این عمل صورت می گیرد.

       

       

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      همچنین ببینید
      بستن
      دکمه بازگشت به بالا