بررسی کشنده فاو مدل FAW JP6
کشنده های سنگین فاو یکی از انواع خودروهای سنگین چینی اس که در سال 1956 به کمک کمیته خلق چین و حکومت شوروی تاسیس شد و در طی این سال ها با تغییرات سیاست های اقتصادی خود توانسته تولیدات خود را در آسیا و جهان بفروش برساند. این شرکت در سال 1998 شروع به همکاری با سایر برند های مطرح جهانی کرد و توانست پنج سال بعد یعنی در سال 2003 تولیدات سنگین خود را به نام Jiefang آغاز کند. مقصد نهایی کامیونها و کشنده های فاو بیشتر کشورهای جنوب شرقی آسیا و آسیای میانه بود. در این بین، کشور ایران هم سال 1383 محصولات این شرکت را سفارش داد ولی تنها سه کاربری کشنده، کمپرسی و کامیونت شامل آن می شود. کاربری کشنده آن در 2 نسخه تک محور و جفت محور در ایران وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی کشنده فاو FAW J6 بپردازیم.
مشخصات فنی کشنده فاو
این کشندهها مجهز به پیشرانه 11 لیتری 6 سیلندر CA6DM50E5 یوچای هستند که به اسم کامینز شناخته شده است. این پیشرانه کیفیت آلایندگی یورو 4 را دارد. این پیشرانه با سیستم Common rail (تزریق سوخت الکترونیکی)، مدل CAWDM توانایی تولید 350، 370، 390 و 420 اسب بخار و گشتاور 1500 الی 1900 نیوتن متر خواهد داشت. در ایران هر دو نسخه تک و جفت محور تنها با قدرت 420 اسب بخار وجود دارد. گیربکس 12 دنده استفاده شده در این مجموعه از برند ZF با کد CA12TAX23OM می باشد. در جدول زیر میتوانید ابعاد و مشخصات ظاهری این کشنده چینی را مشاهده کنید که در دو نوع 2 محوره و تک محوره وجود دارد.
جدول مشخصات ظاهری مدل تک محوره:
طول کشنده | 6.34 متر |
عرض کشنده | 2.5 متر |
ارتفاع کل | 3.98 متر |
شعاع گردش | 15 متر |
وزن ناخالص کشنده | 18 تُن |
وزن خالص کشنده | 7.5 تُن |
مخزن سوخت | 2 مخزن 500 لیتری |
ارتفاع داخلی کابین | 1.8 متر |
فاصله بین دو محور | 4.5 متر |
سایز چرخ ها | 12 عدد R22.5 |
جدول مشخصات ظاهری مدل دو محوره:
طول کشنده | 7.05 متر |
عرض کشنده | 2.5 متر |
ارتفاع کل | 3.98 متر |
شعاع گردش | 25 متر |
وزن ناخالص کشنده | 25 تُن |
وزن خالص کشنده | 9.6 تُن |
مخزن سوخت | 2 مخزن 500 لیتری |
ارتفاع داخلی کابین | 1.8 متر |
فاصله بین دو محور | 4.8 متر |
سایز چرخ ها | 12 عدد R22.5 |
تجهیزات کشنده
سیستم ترمز این کشنده چینی مجهز به ABS و ASR میباشد. دیفرانسیل آن نیز دارای جفتکن و قفلکن است. کشنده ها مجهز به بخاری درجا هستند و بالابر کابین نیز به شکل الکترونیکی و دستی صورت می گیرد. کشنده به دلیل استفاده از پیشرانه یورو 4 مجهز به Adblue می باشد. سیستم کلاچ، خشک تک صفحهای با فنر دیافراگمی 43 سانتی متری است. سیستم تعیلق در محور جلو وعقب بصورت فنر شمش پارابولیک است ( البته تعلیق بادی نیز بصورت سفارشی امکان پذیر است ولی در ایران تنها از نسخه فنر شمش آن وجود دارد).