خودرو سنگین

بررسی کشنده ایویکو; استرالیس Hi-Way

اولین سری از سری Stralis در سال 2002 توسط شرکت  ایتالیایی Iveco در آلمان  ارائه شد. این کشنده در واقع در اروپا مقرون بصرفه و ارزان به حساب می آید.  کمپانی Iveco جهت کاهش هزینه های ساخت و تولید، کابین کشنده های خود را در اسپانیا تولید و مونتاژ می کند. این کمپانی با تمرکز بر صرفه جویی مصرف سوخت و سلامت محیط زیست، بدون آنکه توان پیشرانه ها کاهش یابد این کشنده را به تولید رساند.

کشنده استرالیس در سال 2003 توانست جایزه بهترین کامیون جهان را به نام خود کند. در واقع چیزی که Stralis را متمایز می کرد، یک سیستم سیم کشی چندگانه جدید برای کنترل اجزای الکتریکی بود که به آن امکان می داد تشخیص عیب را سریعتر و قابل اطمینان تر انجام دهد.

همچنین Iveco مجهز به ترمزهای دیسکی با کنترل الکترونیکی بود. Iveco به کمک سیستم دستیار ترمز و برنامه پایداری الکترونیکی می توانست کشنده را به مدت کوتاهی در سربالایی نگه دارد تا پس از رها شدن پدال ترمز، خودرو به سمت عقب حرکت  نکند.

مشخصات ظاهری کشنده ایویکو استرالیس

کابین ایویکو استرالیس

کابین Stralis Active Space (AS) با عرض 2.5 متر به‌عنوان یک کابین ثابت برای همه نسخه ها وجود دارد. یک طبقه مسطح با ارتفاع 2.0 متری که فضای داخلی وسیعی را دارد. پس از آن، نسخه باریک تر 2.3 متری کابین به نام Active Time (AT) جایگزین کابین EuroTech شد. در سال 2005 ایویکو یک پرچمدار لوکس Executive Space (ES) با تریم مطابق با نام خود را ارائه کرد.

کابین در سال 2012 تحت بازسازی خارجی و تغییر نام قرار گرفت. کابین AS به Hi-Way تبدیل شد، AT به Hi-Road تغییر نام داد و نسخه سقف کوتاه Day Cab به Hi-Street تغییر نام داد. هر دو کابین Hi-Way و Hi-Road با گزینه های سقف بلند و کوتاه درقابل سفارش هستند.

The Stralis II (2007)

سال 2007 ایویکو نسل دوم استرالیس را روانه بازار نمود. Iveco به طور کامل این سری را با یک کابین بسیار متفاوت در داخل و همچنین در خارج بازنگری کرد. پیشرانه ها نیز با کاهش مصرف سوخت نزدیک به 7.5 درصد نسبت به سری اول کمی قدرتمندتر شده اند.

این تغییرات نشان دهنده این است که Iveco شروع به رویکرد جدیدی در تولید و طراحی است؛ پذیرش استانداردهای جدید از نظر کارایی و رقابت با الزامات صنعت حمل و نقل جاده ای.

اویکو 2007 تانکر
اویکو 2007 سفید
اویکو استرالیس آبی
اویکو 2007 420
داشبورد اویکو 2007
نمایب داخلی اویکو 2007

    استرالیس Hi-Way- (2012)

    با Stralis Hi-Way، Iveco شروع به متمایز شدن از رقبای خود با تولید کامیون هایی با مصرف سوخت کمتر و هزینه های بهره برداری پایین تر کرد.در Stralis، این پیشرانه با گیربکس 12 دنده اتوماتیک یورو ترونیک جفت می شود، همچنین با گزینه 16 دنده برای دو مدل قدرتمند (480 و 540 اسب بخار) ارائه می شود.

    ایویکو با کابین جدید خود که ارگونومی و ایمنی و همچنین آیرودینامیک را به منظور کاهش مصرف سوخت ترکیب می کند، موتورهای دارای گواهینامه مطابق با الزامات استاندارد یورو 5 در سال 2007 و سپس یورو 6 در سال 2012 با ثبت اختراع HI-eSCR (کاهش کاتالیزوری) ارائه می کند..

    سایر تحولات عمده با این سری سوم به وجود آمدند، مانند Driving Style Evaluation Iveconnect و Iveconnect Fleet که به ناوبری و مدیریت ناوگان کمک می کنند، یا سیستم های الکترونیکی جدید مانند EBS و ESP.این سری سوم که همیشه در نسخه‌های 4×2، 6×2 و 6×4 موجود است، شامل سه مدل کابین مختلف است: کابین‌های Hi-Way، Hi-Road و Hi-Street.

    Stralis NP (2016)

    Stralis NP اولین کشنده ای است که با استفاده از گاز طبیعی برای حمل و نقل شهری و همچنین حمل و نقل طولانی مدت استفاده میکند.این پیشرانه ها با ارائه عملکردهای مشابه موتورهای دیزلی، به صرفه جویی در مصرف سوخت تا 15 درصد کمک می کند و 99 درصد ذرات ریز و 60 درصد NOx کمتر از استاندارد یورو 6 منتشر می کند. همچنین می‌توان به این نکته اشاره کرد که بسیار بی‌صداتر از موتورهای دیزلی است و انتشار گاز  CO را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

    این سری با سه نوع کابین مختلف ارائه می شود: Day Cab برای مسافرت هایی که در آن نیاز به خوابیدن در کامیون است، Active Space برای حمل و نقل طولانی و یک کابین تقریبا مکعبی با الهام از سری دوم استرالیس.

    سری Stralis NP بر اساس سه موتور مختلف ساخته شده است: Cursor 8 270، 300 و 300 اسب بخار، Cursor 9  400 اسب بخار و سپس Cursor 13 460 اسب بخار است.

    اویکو hi-way 420
    اویکو hi-way قرمز
    اویکو hi-way 420 سفید
    اویکو hi-way 460
    اویکو hi-way 480 کانتینر
    استرالیس 506 قرمز

      مشخصات فنی کشنده ایویکو

      استرالیس با توسعه پیشرانه های  EuroTech و EuroStar (Cursor 6) توانست در سال 1998 به پیشرانه های 8 و 10 و 13Cursor  دست یابد. این پیشرانه ها شش سیلندر و با آلایندگی یورو 3 بودند. 8 Cursor با حجم 7.8 لیتر توان خروجی 310 الی 380 اسب بخار را داشت  و Cursor 10 10.3 لیتری با قدرت های 400 و 430 اسب بخار و Cursor 13  12.9 لیتری با قدرت 480 الی 560 اسب بخار.

      ایویکو آلایندگی یورو 4 را دور زد و مستقیماً با استفاده از سیستم (SCR) به استقبال یورو 5 رفت. با یورو 5 شدن پیشرانه های بالا تغییر قابل توجهی در توان آنها صورت نگرفت و صرفا آلایندگی آنها کاهش یافت.

      سال 2010 ایویکو برای ارتقا به کیفیت Euro-6، سوخت رسانی پیشرانه ها را از انژکتورهای واحد به ریل سوخت مشترک تغییر داد و همچنان سیستم SCR را حفظ کرد. در نتیجه این اعمال دو پیشرانه جدید پدید آمد.

      Cursor 9 با حجم 8.7 لیتر و قدرت 330، 360 و 400 اسب بخار جایگزین Cursor 8 شد. Cursor 11 شش سیلندر نیز با حجم 11.1  لیتر و قدرت 420، 460 و 480 اسب بخار جایگزین Cursor 10 شد و Cursor 13 با 500 و 560 اسب بخار بدون تغییر باقی ماند.

      نکته مهم این است که پتانسیل Stralis فراتر از 560 اسب بخار است که توسط تولیدکننده اروپایی آن در اولم آلمان، تحمیل شده است. در واقع نسخه استرالیایی حداکثر قدرت خروجی 600 اسب بخار دارد.

      در سال 2016 ایویکو قدرت پیشرانه Cursor 13 خود را بهینه کرد و آن را به قدرت جدید 510 و 570 اسب بخار افزایش داد. همچنین ایویکو با معرفی 8 درصد گردش گاز خروجی اگزوز (EGR) برای پیشرانه های 480 Cursor 11  و 570 Cursor 13 ، راه حل خود را برای Euro-6 انجام داد و آن را «Smart EGR» نامید. همچنین یک استراتژی دیگر برای آن اتخاذ کرد که با سوزاندن NOx در داخل موتور در هنگام بالا رفتن دما، همراه بود.

      در بخش جعبه دنده همه نسخه های ایویکو از بصورت پایه از یک گیربکس 12 سرعته اتوماتیک بهره می بردند. اما در عرض 12 ماه پس از عرضه، ایویکو به اولین تولیدکننده کامیون در غرب اروپا تبدیل شد که گیربکس اتوماتیک 16 سرعته ZF خود را با نام یوروترونیک، بصورت پایه در سری Stralis ساخت و رانندگانی که خواهان جعبه دستی بودند باید 1000 پوند اضافه هزینه می پرداختند. در واقع فقط پیشرانه Cursor 13 با گیربکس خودکار 16 سرعته در دسترس بود. اما در نهایت نسخه 12 سرعته خودکار جایگزین نسخه 16 سرعته شد. در سال 2016 Iveco از توسعه ZF استفاده کرد و نام جدیدی به گیربکس داد Hi-Tronix، که مجهز به Hi-Cruise (سیستم کنترل کروز  Iveco) بود و از GPS برای تعویض دنده ها استفاده می کرد.

       

       

      نوشته های مشابه

      1 دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      همچنین ببینید
      بستن
      دکمه بازگشت به بالا