خودرو سنگین

معرفی کشنده مان MAN TGX؛ نسل دوم

کمپانی MAN Trucks & Bus نسخه به روز شده TGX  و  TGS را در سال 2012 در نمایشگاه خودرو IAA Commercial Vehicles در شهر هانوفر رونمایی کرد. نسل اول آن در سال 2007 به بازارها عرضه شده بود که بسیار هم از سوی رانندگان مورد استقبال قرار گرفت.شما می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله مان tgx نسل اول را مشاهده کنید.

شیک بودن و قابلیت های فراوان، دو ویژگی سنتی و بارز مجموعه سنگین کمپانی MAN است.

مان 2012 نسل دو
مان 2012 سبز
مان آبی 2012

    مشخصات ظاهری مان TGX

    نمای جلوی کابین کشنده های MAN TGX & TGS کاملا جدید طراحی شده است و نام شرکت همچنان بصورت حروف بزرگ در وسط جلو پنجره مشبک آن قرار دارد. بادگیر ها بصورت بزرگ و قابل مشاهده، مورد باز طراحی قرار گرفتند که منعکس کننده تکامل سری های  TGXو TGS است. ناحیه بالای فلاپ جلو کابین کمی به سمت پایین طراحی شده است تا دید راننده بهبود یابد و در مقابل موجب شده تا قاب برف پاک کن نیز نمایان شود. همچنین استفاده از خطوط تیز در طراحی سپر و جلو پنجره موجب شده تا ظاهر جذاب تری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد.

    این نسل از مان TGX با سه مدل کابین GX، GM و GN ساخته می شود هر سه کابین از نظر ابعاد یکی هستند اما در ارتفاع داخلی متفاوت اند. طول و عرض هر سه کابین به ترتیب  2.82 و 2.45 متر است. ارتفاع داخلی کابین های GX، GM و GN به ترتیب برابر 2.10، 1.86 و 1.56 متر می باشد.

    تغییرات ظاهری در این کشنده موجب افزایش ضریب آیرودینامیکی و حجم هوای ورودی شده است و از طرفی هم رادیاتور بزرگ تر طراحی شده تا سطح مقطع برخورد هوا با آن زیاد شود. بادگیرهای جانبی کابین نیز بزرگ و باریک طراحی شده اند.

    تغییر دیگر در این سری کشنده مان افزودن سیستم EGR و طراحی جدید مخزن AdBlue است که با حجم 25 الی 80 لیتر که درسمت چپ و بین گلگیر جلو و باطری ها قرار دارد.

    مان تانکر آبی
    مان tgx کفی
    مان tgx 2013

      مشخصات فنی کشنده MAN TGX

      نیرو محرکه این کشنده دو پیشرانه 6 سیلندر خطی از سری D20 و MAN D38  هستند که استاندارد یورو 6 را دارند. پیشرانه D38 با حجم 15.6 لیتر قدرت های 530، 570 و 630 اسب بخار را ارائه می دهد. لازم به ذکر است که این پیشرانه در سال 2014 به دلیل  استقبال کم رانندگان، جایگزین موتور 16 لیتری V8 شده است.

      پیشرانه D26 نیز با حجم 12.4 لیتر قدرت های 420، 460 و 500 اسب بخار را تولید می نماید. همچنین برای کاربری باری از یک پیشرانه 10.5 لیتری با کد D15 استفاده می شود که قدرت های 325، 355 و 395 اسب بخار را در اختیار می گذارد. سیستم انتقال قدرت نیز به مانند نسل اول TGX  با دو گیربکس 16 سرعته دستی و 12 سرعته اتوماتیک از برند ZF صورت می گیرد.

      همانطور که گفته شد این پیشرانه ها آلایندگی یورو 6 را دارند و از این رو لازم به ذکر است که  تمامی وسایل نقلیه سنگین دیزلی یورو 5 دارای سیستم EGR  و پیشرانه های یورو  4 مجهز به سیستم های EGR  و AdBlue و در آخر پیشرانه های یورو 6 دارای سیستم های EGR ،AdBlue  به همراه توربو شارژر دو مرحله ای هستند. چندین سال است که در خودروهای تجاری سنگین از ترکیب توربو شارژر دو مرحله ای  با خنک سازی اولیه و خنک سازی ثانویه به همراه هوای تقویت شده صورت می گیرد. و در آخر درسال 2020 نسل سوم کارآمد تر به نام Efficiline به نمایش درآمد. تفاوت مصرف سوخت در نسل دوم  و سوم چیزی در حدود 35 درصد است.

      نسخه Lion Pro Edition

      در سال 2018 نسخه ویژه ای از MAN TGX  به نام Lion Pro Edition به نمایش درآمد که با ظاهری متقاوت و جذاب میتوان آن را از دور تشخیص داد. این نسخه محدود دارای آینه های هم زنگ بدنه، چراغ های LED در سقف، چراغ های جلو زنون و تریم های کرومی در لبه پایینی کابین است. فضای داخلی کابین فوق العاده لوکس است و صندلی های راننده و شاگرد از چرم آلکانترا پوشانده شده است. از تجهیزات مهم آن می توان به مایکروویو، یخچال،کولر و بخاری درجا، سیستم تشخیص آب و هوا و سیستم صوتی و پخش قدرتمند اشاره کرد.

      مان 2012 نسخه شیر
      مان LION
      MAN LION

        نسخه Commander Edition

        اولین بار در اواسط دهه 80 میلادی کامیون های MAN F90 این اسم را به خود اختصاص دادند که جادارترین و غنی ترین آپشن ها را داشتند. نسخه Commander نیز تا زمان مدل F2000 زنده مانده بود ولی پس از آن دیگر از این سری تولید نشد ولی پس از حدود 20 سال و در سال 2019 کمپانی MAN دوباره تصمیم گرفت به این سری بازگردد و تنها مخصوص بازار کشور هلند بود. در آخر با این نام تنها وانت مان TGE و کشنده TGX در نسخه های محدود تولید شدند.

        سری جدید Commander درنمایشگاه  TransPort Complete در هلند بعنوان یک وانت شاسی کوتاه TGE 3.180 و یک کشنده  TGX 26.640 به نمایش درآمد. هر دو وسیله نقیله با طرح اصلی 2 رنگ و غنی ترین آپشن ها تولید شدند.

        اعدد اول به منظور وزن ناخالص آنها (TON) و اعدد دوم به معنی قدرت پیشرانه (HP) وسیله نقیله است.

        نسخه کشنده آن مجهز به پیشرانه دیزلی D38 15.2 لیتری بود که توانایی تولید قدرت 640 اسب بخار را داشت و با بزرگترین کابین مان یعنی XXL عرضه می شد، در داخل کابین نیز شاهد روکش های چرمی، نورپردازی گردان در داخل و خارج کابین خواهیم بود.

        نوشته های مشابه

        دیدگاهتان را بنویسید

        نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

        همچنین ببینید
        بستن
        دکمه بازگشت به بالا