خودرو سنگین

معرفی و بررسی کشنده مان MAN TGX؛ نسل اول

نمایشگاه اتومبیل آمستردام در سال 2007 میزبان یک کامیون جدید برای ترافیک جهانی و مسافت  های طولانی بود که MAN TGX نام داشت. بطور کلی سری MAN GT از سال 2000 با  MAN  TGA به جهان معرفی شد و جایگزین سری F2000 و L2000 شده بود که البته سری TGA در سال 2006 منسوخ شد و از خط تولید کنار گذاشته شد. همچنین سری MAN GT در سال 2008 موفق شد جایزه بهترین کامیون سال جهان را به نام خود ثبت کند.

 ظاهر مان TGX در یک نگاه

کشنده GTX در 3 مدل کابین XL، XLX و XXL  عرضه شده بود که در هر سه کابین، رانندگی لذت بخش، آرامش و راحتی، در طول مسیر های طولانی برای راننده فراهم می شد. طراحی داخلی کابین بگونه ای است که راننده می تواند آزادانه در کابین حرکت کند و دسترسی مناسبی به کلید های کنسول داشبورد داشته باشد.

آینه های بغل، جدید طراحی شده اند و می تواند تا 30 درصد صدای باد را کاهش دهد. همچنین چراغ های جلو به همراه دی لایت های آن با تکنولوژی LED ساخته و بکار گرفته شده اند.

در داخل کابین با نگاه به داشبورد، شاهد خطوط صاف و و تیز هستیم که به پنل های جانبی گرد ختم می شود. این خطوط ناهمگن در ظاهر داشبورد هماهنگی مناسبی با هم دارند و شکل و شمایل زیبایی به داشبورد داده است.

مان TGX سبز
مان سفید TGX
نسخه باری مان تی جی ایکس
داشبورد مان TGX
MAN TGX 2007

    مشخصات فنی مان tgx

    مان TGX به پیشرانه 6 سیلندر خطی با قدرت های 360 الی 540 اسب بخار یا پیشرانه 8 سیلندر  V شکل با 680 اسب بخار مجهز است.

    این پیشرانه V شکل 680 اسب بخاری دارای 2 گشتاور خروجی متفاوت است. گشتاور 2700 نیوتن متری برای کشنده های معمولی و گشتاور 3000 نیوتن متری که جهت نسخه کشنده کمرشکن و محوله فوق سنگین تا 250 تن وزن ترکیبی استفاده می شود.

    نسخه کشنده مان MAN TGX V8 تنها با کابین  XXL Cab عرضه می شود. XXL Cab یک کابین درجه یک و کامل است و در کیت مخصوص آن نیز از صندلی های چرمی درجه یک با آرم V8 استفاده شده است در کنار آن نیز جنس داشبورد از فیبر کربن می باشد.

    به طورکلی نسخه TGX به نسبت نسخه TGA  4 درصد ضریب کشش کمتری دارد ولی رادیاتور آن 13 درصد بزرگتر شده است که موجب شده سیستم خنک کاری بهتر عمل کند.

     قرمز MAN TGX
    کمپرسی مان TGX
    MAN TGX 2008
    نمای داخلی MAN TGX
    کمرشکن مان تی جی ایکس

      این پیشرانه ها به لطف سیستم EGR (سیستم تضفیه و گردش مجدد گازهای خروجی موتور) همگی یورو 4 هستند که البته با افزودن سیستم AdBlue میتوان آن ها را تا یورو 5 ارتقا داد.

      انتقال قدرت توسط یک گیربکس  16 سرعته دستی ZF  و یا 12 سرعته اتوماتیک  Tipmatic صورت می گیرد. هر دو گیربکس مجهز به Intarder هستند و در صورت درخواست می توان آن ها را به Pritarder نیز مجهز کرد و یا حتی یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک را سفارش داد.

      نسخه بهینه یافته مان TGX

      در سال 2010، مان نسخه بسیار کارآمد MAN TGX Efficient Line با کابین XLX را عرضه کرد. این نسخه به انداره 3 لیتر در 100 کیلومتر مصرف سوخت کمتری دارد که می تواند در حدود 20 هزار یورو را برای 4 سال صرفه جویی کند.

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      همچنین ببینید
      بستن
      دکمه بازگشت به بالا