مزدامعرفی خودرو‌ ها

مشخصات مزدا 3 قدیمی مونتاژ

به جرات می‌توان گفت که مزدا 3 قدیم یا تیپ 3 پرطرفدارترین خودرو بین جوانان دنیا بوده و در ایران هم هنوز قلب بسیاری از ماشین دوستان برای این خودروی ژاپنی می‌تپد. این خودرو به دلیل ظاهر اسپرت و زیبا، نظر جوانان و خودرو بازها به خودش جذب کرد. در ادامه میخواهیم درباره مزدا تری قدیم صحبت کنیم و درباره مشخصات ظاهری، موتوری و طراحی و بدنه این خودرو ژاپنی مونتاژ شده صحبت کنیم.

نگاهی به تاریخچه مزدا 3 Old

مزدا سه یکی از پرفروش‌ترین خودروهای سدان در ایران به شمار می‌آید. اولین نسخه و کانسپت مزدا 3 در اواخر سال 2003 وارد بازار شده و یک جایگزین عالی برای مزدا 323 به حساب می‌آید. جالبه بدانید که همین خودرو در آمریکا با نام mazdaspeed 3 و در کشور ژاپن با نام مزدا الکسا شناخته می‌شود. نسل اول این خودرو در نیمه دوم دهه هشتاد و در سال 86 توسط گروه خودروسازی بهمن موتور وارد ایران شد. بدنه و پلتفرم این خودروی مزدا بر اساس پلتفرم فورد C1 ساخته شده بود که در آن زمان با فورد فوکوس و ولوو S40 مشترک بود و در دو نوع هاچ‌بک و سدان عرضه می‌شد. همانطور که گفتیم مزدا 3 در انواع مختلف پلتفرم تولید شد؛ اما در ایران مدل سدانش بیشتر از بقیه نسخه ها جلب توجه کرد. پس از عرضه نسخه جدید این خودرو ژاپنی، هنوز هم این خودرو در کنار نسخه جدیدش جزو پرطرفدارترین سدان‌های دسته دوم در بازار ایران است.

مزدا سه اولد متالیک

نمای ظاهری Mazda 3 قدیم

یکی از مواردی که در زمان ورود این خودرو به بازار ایران باعث محبوبیت آن شد، داشتن ظاهری شاده و جمع و جور بود. در آن زمان به دلیل تنوع پایین محصولات داخلی و خارجی و همچنین ضعف این خوردوها در بدنه، باعث شد مزدا قدیم بیشتر به چشم بیاید. از رقبای اصلی مزدای کلاسیک در آن زمان می‌توان به مگان اشاره کرد. اما مگان نسبت به مزدا ظاهر اسپورت و هیجان انگیزی نداشت و از این نظر قابل رقابت با این خودرو ژاپنی نبود.

نمای داخلی mazda3 classic

فضای داخلی مزدا کلاسیک:

با ورود به فضای داخلی کابین مزدا 3 قدیمی اولین چیزی که چشم‌ها را به خودش خیره می‌کرد، کنسول یکپارچه، زیبا و اسپورت این خودرو بود. تفاوت دیگرش در امتداد کنسول خودرو و در قسمت کیلومتر شمار بار دیگر به چشم میخورد. وجود پنل کیلومتر شمار متفاوت با حاشیه‌های نقره ای حس اسپورت و متفاوت بودن مزدا را بیشتر از قبل می‌کرد. علاوه بر این‌ها وجود آپشن‌های متفاوت روی فرمان و همچنین حالت خوش فرم آن به جذاب‌تر شدن فضای داخلی کمک می‌کرد.

آپشن‌ها و کلیدهای روی فرمان mazda3

نمایی از کنسول و فضای داخلی مزدا

جدول مشخصات ظاهری:

طول خودرو ۴۴۹۰ سانتی متر
عرض خودرو ۱۷۵۵ سانتی متر
ارتفاع خودرو ۱۴۶۸ سانتی متر
فاصله بین دو محور جلو و عقب ۲۶۳۹ سانتی متر
وزن خالص ۱۳۴۰ کیلوگرم
قطر رینگ ۱۶ اینچ
چرخ جلو و عقب ۵۵/۲۰۵
حجم صندوق عقب ۳۲۲ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر
نوع بدنه سدان سایز کوچک
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه

 

مشخصات موتوری و فنی

این خودرو دارای یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری است که حداکثر توان این خودرو را به 147 اسب بخار می‌رساند. این پیشرانه 187 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که نیروی حاصل از آن توسط یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به محور جلوی این خودرو منتقل می‌شود.

موتور مزدا تری قدیم

شتاب 0 تا 100 این خودرو حدود 11 ثانیه بوده و ماکسیمم سرعت آن هم حداکثر به 210 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. وزن این خودرو حدودا 1340 کیلوگرم است و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن هم در هر 100 کیلومتر، 8.2 لیتر است. مزدا سه کلاسیک در ایران در قالب 3 تیپ روانه بازار شد و در این بین تیپ 3 آن نسخه فول آپشن می‌باشد و از این حیث نسبت به نسخه‌های دیگر بهتر است. علاوه براین، تیپ ۳ در ظاهر هم متفاوت‌تر از دو نسخه دیگر است و همین امر باعث شده است که از نظر ظاهری هم جذاب‌تر و اسپرت‌تر باشد.

جدول مشخصات فنی و موتوری:

مشخصات مزدا 3 قدیمی
محور محرک خودرو محور جلو
حجم موتور 2000 سی سی
نوع موتور چهار سیلندر خطی
حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۸۷ نیوتون.متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۹.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر 4
تعداد سوپاپ 16
انتقال قدرت ۴ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) 8.2 لیتر
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک

 

جدول میزان سوخت مزدا در شرایط مختلف:

مصرف سوخت داخل شهر 11.5 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 55 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 2
میزان تولید CO2 107 تا 135 گرم در هر کیلومتر

 

آپشن های مزدا تری کلاسیک:

ترمز و پایداری ABS
کیسه هوا کيسه هوای راننده، کيسه هواي جانبی، کيسه هواي سرنشين جلو
سیستم صوتی پخش CD و CD changer - MP3
صندلی صندلی راننده 6 حالته دستی، صندلی سرنشین 4 حالته دستی
دیگر تجهیزات سيستم کنترل سرعت، گرم کن صندلی، برف پاک کن اتوماتیک با حسگر باران، چراغ جلو با قابلیت روشن، خاموش اتوماتیک،‌ دماسنج، آینه جانبی با تنظیم برقی و سانروف

نمای پشتی خودرو مزدا تری نسل یک

نکات مثبت این خودروی مزدا:

  • کیفیت ساخت بالا
  • عملکرد اسپرت جعبه دنده
  • پایداری آئرودینامیکی مطلوب
  • طراحی ظاهری و داخلی جذاب
  • خدمات پس از فروش گسترده

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا