کشنده رنو پریمیوم
کشنده رنو پریمیوم (Renault Premium) یکی از کامیونهای محبوب رنو در بخش حملونقل جادهای متوسط و سنگین بود که بین سالهای 1996 تا 2013 تولید شد. این کشنده بیشتر به عنوان یک گزینه اقتصادی و کارآمد در کنار رنو مگنوم شناخته میشد، مخصوصاً برای کاربردهای لجستیکی در مسافتهای متوسط تا طولانی. کشنده رنو پریمیوم جهت کاربری های سبک و مسافت های کوتاه طراحی شده بود از این جهت رقبای اصلی آن کشنده هایی همچون آکسور، داف CF و ولوو FM می باشد.
این کشنده با دو کابین Day Cab و Sleeper Cab به تولید می رسید.
مختصری درباره کشنده رنو پریمیوم:
- شروع تولید: 1996
- پایان تولید: 2013 (با ورود رنو T جایگزین شد)
- هدف تولید: کامیونی سبکتر، اقتصادیتر و مناسب برای حملونقل جادهای، در کنار مدل سنگینتر Magnum
- رنو پریمیوم در دو نسخه اصلی تولید میشد:
Premium Route: مخصوص حمل بار در جاده (long haul)
Premium Distribution: برای پخش شهری و منطقهای
مشخصات فنی کشنده رنو پریمیوم
- موتور DXi 11 (یورو 5)
- حجم: 10.8 لیتر
- قدرت: 380، 430 و 460 اسب بخار
- گشتاور: تا 2200 نیوتنمتر
- موتور از نوع 6 سیلندر خطی، با سیستم تزریق مستقیم و توربوشارژ
- در نسخههای اولیه از موتورهای MIDR و DCi نیز استفاده میشد
- گیربکس Optidriver+ (گیربکس اتوماتیک پیشرفته ساخت رنو)
- مدلهای دستی هم در نسخههای پایه عرضه میشدند
- سیستم تعلیق: بادی یا ترکیب فنر و هوا (بسته به سفارش)
- استاندارد آلایندگی: Euro 3 تا Euro 5
- ظرفیت با تریلر: تا 44 تن GCW
- اکسل عقب با قفل دیفرانسیل در برخی نسخهها
رنو پریمیوم در هنگام عرضه از دو پیشرانه 9.8 و 11.1 لیتری بهره می برد که البته کاربری کشنده تنها از پیشرانه 11.1 استفاده می کند. این پیشرانه 385، 340 و 400 اسب بخار قدرت خروجی دارد.
کمی بعد کمپانی رنو یک پیشرانه 11 لیتری Dci اصلاح شده را با کیفیت یورو 6 را رونمایی کرد که قدرت 420 اسب بخار قدرت داشت و بین رانندگان هم پیشرانه بسیار محبوبی بود.
سال 2005 کشنده رنو پریمیوم با پیشرانه 10.8 لیتری یورو 4 با کد Dxi وارد بازار شد که بر اساس پیشرانه 9 لیتری ولوو FM بود. این پیشرانه به دنبال مشارکت فرانسه و سوئد و استفاده از سیستم SCR ، قدرتی برابر 320، 380، 410 و 480 اسب بخار داشت.
در سال 2009 نیز رنو پیشرانه Dxi را به سطح آلایندگی یورو 5 ارتقا داد و به قدرت های 380، 430 و 460 اسب بخار رسید.
تغییرات گیربکس در این کشنده:
در ابتدا رنو پریمیوم از دو گیربکس بهر میبرد؛ گیربکس 18 سرعته BI8 مجهز به شیفت خودکار VBT و گیربکس ساده 9 سرعته دستی، که گیربکس اتومات بصورت اختیاری قابل سفارش است.
در سال 2000 رنو با استفاده از گیربکسهای ZF توانست سیستم های کروز کنترل و ترمز ریتارد را بر روی رنو پریمیوم عملیاتی کند.
در نهایت در سال 2005 یک گیربکس اتوماتیک AS-TRONIC رونمایی و ارائه شد. این گیربکس حاصل شراکت رنو و ولوو بود. در واقع یک گیربکس I-Shift فرانسوی بود که به پیچیدگی و قدرت I-Shit سوئدی نمی رسید. با این حال رانندگان از این گیربکس رضایت داشتند.
مشخصات ظاهری کشنده رنو پریمیوم
از آنجایی که کشنده پریمیوم مقرون بصرفه طراحی شده است در نتیجه هزینه چندانی برای ظاهر بیرونی و داخلی آن نشده است و کشنده ای بسیار ساده است که صرفا برای حمل و نقل کوتاه، مورد استفاده قرار می گیرد.
با این حال در سال 2005 این کشنده در قطعاتی همچون؛ جلوپنجره، سپر، بادگیر و چراغ های جلو تغییر کرد.
فضای داخلی نیز دچار تغییر شده است و پانل ابزار بر روی داشبورد به روز شده است همچنین صندلیها، تزئینات و تختخواب تغییر یافته اند. سرعت سنج کشنده از حالت عقربه ای به فرمت دیجیتال تغییر پیدا کرده است.
سایر مشخصات ظاهری:
- طراحی نسبتاً سادهتر از Magnum با ارتفاع کمتر
- بدنه جمعوجور، مناسب برای تردد شهری و منطقهای
- چراغهای جلو مربعی، جلوپنجره افقی با لوگوی رنو در مرکز
- پلههای ورودی راحت، آینههای دید بالا و جانبی بزرگ
- آیرودینامیک مناسب نسبت به رقبا در کلاس خودش
امکانات کابین رنو پریمیوم:
- مدلهای Sleeper و High Roof
- کابین راحت با یک یا دو تختخواب
- داشبورد ساده اما کاربردی
- سیستم تهویه مطبوع، بخاری درجا، کولر، یخچال (بسته به مدل)
- کابین با عایق صدا و طراحی نسبتاً ارگونومیک
کاربردهای رنو Premium
- حملونقل منطقهای و ملی
- باربری مسافت متوسط تا بلند
- لجستیک شهری و بینشهری
- مناسب برای ناوگانهایی که به دنبال مصرف سوخت پایینتر هستند
✅ مزایای Renault Premium
- مصرف سوخت اقتصادیتر نسبت به Magnum و رقبا مثل Volvo FH یا MAN TGA
- هزینه نگهداری پایینتر
- طراحی ساده و کاربرپسند
- قطعات فنی مشترک با ولوو (در مدلهای جدیدتر)
- مناسب برای رانندگانی که به ارتفاع زیاد کابین نیاز ندارند
❌ معایب کشنده رنو پریمیوم
- فضای کابین محدودتر نسبت به مگنوم
- عدم وجود کف کاملاً صاف (flat floor)
- راحتی کمتر در سفرهای طولانی
- ظاهر ساده و بدون جذابیت خاص
- در مدلهای اولیه، ضعفهایی در گیربکس دستی گزارش شده
کشنده پریمیوم (Premium Long Distance)
چنین کامیون هایی نیز قبلاً توسط شرکت های MAN، DAF و Mercedes ساخته شده اند. اکنون زمان رنو است.
رنو تراکس پس از قهرمانی در مسابقات قهرمانی تیم اتومبیلرانی اروپا در سال 2010 این نسخه را به یادگار با تعداد محدود تولید کرد. Premium Long Distance که به دلیل عملکرد حمل و نقل جاده ای و مصرف کم خود مشهور است، به عنوان یک کشنده 4*2 (یا 6*2 برای بازار انگلستان) مجهز به موتور11 لیتری DXi با قدرت 460 اسب بخار و گیربکس I-shift فرانسوی است.به این دلیل نسخه ویژه پریمیوم در مسافت های طولانی بکار گرفته می شود .
تغییرات ظاهری این کشنده، شامل دکوراسیون بیرونی “Rault Trucks Racing” با یک آفتابگیر قرمز، به علاوه فرمان چرمی، روکش صندلی های خاص و فرش است و همچنین رینگهای آلومینیومی به همراه آرمهای شرکای رنو، که اعتبار رقابتی به این کشنده میدهند.
فضای داخلی کابین نیز از سبک مشابهی برخوردار است! روکش صندلیهای خاکستری با طراحی خاص و همچنین فرمان با چرم کامل قرمز رنگ، به راننده این حس را میدهد که فرمان یک وسیله نقلیه بسیار خاص را بر عهده دارد.
هر وسیله نقلیه همچنین دارای پلاک “قهرمان اروپا” می باشد. علامت “01” که نماد تاج قهرمانی اروپا است، به وضوح در بالایدرب های کابین و جلو پنجره دیده می شود.
در سال 2013، رنو پریمیوم و رنو مگنوم هر دو با معرفی کشنده رنو T کنار گذاشته شدند. رنو T ترکیبی از ویژگیهای اقتصادی Premium و راحتی Magnum بود.
مشخصات:
امکانات:
ایمنی:
- ایربگ
- نمایشگر دیجیتال مرکزی
- هشدار خستگی راننده
- آینههای هوشمند
- ترمز اضطراری خودکار
- ترمز موتور
- ترمز اگزوز
- ترمز ریتاردر
- سیستم پایداری و کشش
- هشدار خروج از خط
- هشدار برخورد از جلو
- کروز کنترل
- کنترل کشش
راحتی و آسایش:
- صندلی ارگونومیک
- گرمکن صندلی
- سردکن صندلی
- یخچال کوچک
- تخت خواب
- بخاری درجا
- کولر درجا
تکنولوژی:
- نمایشگر دیجیتال مرکزی
- سیستم صوتی پیشرفته
- شارژر بیسیم
- سیستم ناوبری GPS
- صفحه نمایش هدآپ
- سیستم کنترل صوتی
- سیستم مانیتورینگ
تجهیزات ارتباطی:
- پورت USB
- پورت AUX
- بلوتوث
- سیستم ارتباط ماهوارهای
- میکروفون داخلی
- رادیو DAB
-
راحتی و ارگونومی خوب4.0
-
قدرت و عملکرد موتور خوب4.2
-
ایمنی و تکنولوژی متوسط3.8
-
هزینههای تعمیر و نگهداری خوب4.5
-
ظرفیت حمل و نقل خوب4.0