کشنده رنو مگنوم

مناسب برای حمل‌ونقل‌های بین‌المللی و مسافت‌های طولانی

کشنده رنو مگنوم (Renault Magnum) یکی از آیکونیک‌ترین و خاص‌ترین کشنده‌های اروپایی بود که توسط شرکت رنو تراکس فرانسه تولید می‌شد. این کامیون به دلیل طراحی منحصربه‌فرد و سقف بلند خود، در دهه‌های گذشته جایگاه ویژه‌ای در صنعت حمل‌ونقل سنگین اروپا داشت.

مختصری درباره کشنده رنو مگنوم:

  • این کشنده توسط سازنده فرانسوی Renault Vehicules Industriels و بعدها Renault Trucks (بخشی از رنو و ولوو) ساخته شده.
  • معرفی اولیه: سال 1990
  • تولید تا: 26 ژوئن 2013 (با معرفی کشنده رنو تی T، تولید مگنوم متوقف شد)
  • نسخه‌های به‌روزرسانی شده: 1997، 2001، 2006، 2008
  • افتخارات: انتخاب به عنوان Truck of the Year 1991 (یک سال پس از معرفی به بازار)
  • طراح اصلی: Marcello Gandini (طراح معروف ایتالیایی که سابقه طراحی لامبورگینی میورا را هم دارد)
  • این کشنده با محور بندی 6×2 یا 4×2 عرضه شد که محور بندی 6×4 صرفاً برای مصارف حمل و نقل سنگین طراحی شده است.
  • رنو مگنوم با طراحی خاص و کابین کاملاً مسطح (Flat Floor) از سایر رقبا متمایز بود. در واقع، اولین کامیون اروپایی با کابین کاملاً مجزا از موتور و شاسی محسوب می‌شد.

 

به این علت که کف کابین کاملاً مسطح بود و به نوعی کابین و محفظه موتور از لحاظ مکانیکی مجزا بودند برای رانندگان بسیار قابل توجه بود چرا که این امر موجب افزایش فضای کابین و راحتی آن می شد. این کابین توسط مارچلو گاندینی طراحی بود.

مشخصات فنی کشنده رنو مگنوم

موتور و پیشرانه:

  • DXi 12 (12 لیتری): با قدرت 440 یا 460 اسب بخار
  • DXi 13 (13 لیتری): با قدرت: 480 یا 500 اسب بخار و گشتاور حدودی 2500 نیوتن‌متر
  • MIDR 06.20.45S (موتور قدیمی): موتورهای Mack که در دهه 90 میلادی تولید می‌شدند.

سایر مشخصات فنی:

  • گیربکس: دستی یا اتوماتیک Optidriver (در مدل‌های جدیدتر)
  • استاندارد آلایندگی: Euro 2 تا Euro 5 (بسته به سال تولید)
  • تعلیق: پنوماتیک برای راحتی بیشتر
  • ترمز: ترمز بادی کامل، با سیستم ABS

 

مختصری درباره پیشرانه کشنده رنو مگنوم:

پیشرانه کشنده رنو مگنوم در ابتدای عرضه (دهه 90)، 6 سیلندر  توربودیزل و 8 سیلندر خورجینی Mack V8 بودند که به ترتیب قدرتی برابر 374 اسب بخار و 503 اسب بخار داشتند. اما در اولین فیس لیفت که در سال 1997 ارا‌ئه بازار شد، پیشرانه آن از ماک به ولوو تغییر پیدا کرد.

این پیشرانه 6 سیلندر 13 لیتری خطی، از پیشرانه های گروه AB Volvo مشتق شده است. تغییرات شامل مدیریت پیشرانه و سیستم تزریق است که با کمپانی دلفی توسعه داده شده است. این پیشرانه با سه قدرت خروجی 440، 480 و 520 اسب بخار و گشتاور  2200، 2400 و 2600 نیوتن بر متر عرضه شد.

در بخش جعبه دنده از دو گیربکس استفاده شده است. گیربکس ZF Servoshift 16 سرعته دستی و گیربکس 12 سرعته خودکار Optidrive II که حتی این گیربکس را می توان در حالت عملکرد دستی نیز استفاده نمود.

در سال 2001 نیز، فیس لیفت اصلی با کابین جدیدی که توسط خاویر آلارد طراحی شده بود، ارائه شد که شکل جعبه ای مشخص و مدل محفظه جداگانه موتور و کابین خود را حفظ کرد.

در روز 26 ژوئن 2013، آخرین مگنوم ها به فروش رسیدند، و یک کامیون جدید به نام رنو T به عنوان جایگزین آن معرفی شد.

مشخصات ظاهری و بدنه کشنده مگنوم

  • کابین بسیار مرتفع و با دسترسی آسان از داخل
  • پله‌های برقی یا پلکانی برای ورود
  • نمای جلوی چهارگوش و متفاوت از رقبا
  • شیشه جلوی بسیار بزرگ با دید کامل راننده
  • نورگیر سقفی، آفتاب‌گیر پهن، آینه‌های کناری بزرگ
  • طراحی صنعتی و در عین حال ساده و کارآمد
  • کف کاملاً مسطح (Flat Floor)، حتی بین صندلی راننده و شاگرد
  • فضای ایستادن کامل برای راننده
  • تخت‌خواب بزرگ، فضای ذخیره زیاد، یخچال، قفسه لباس
  • در مدل‌های جدیدتر (2006 به بعد)، داشبورد مدرن‌تر و ارگونومی بهتر ارائه شد

کاربردهای کشنده Magnum

  • حمل‌ونقل بین‌المللی
  • حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی
  • کاربرد بیشتر در اروپا، روسیه، کشورهای CIS، و تا حدی خاورمیانه
  • تناژ مجاز کشنده: معمولاً تا 44 تن در ترکیب با تریلر
  • در برخی مدل‌ها مخصوصاً با موتور 500 اسب بخار، قابلیت کشش بارهای سنگین در مسیرهای کوهستانی نیز وجود دارد

✅ مزایای کشنده رنو مگنوم

  • کابین بسیار راحت و بزرگ، مناسب راننده‌های حرفه‌ای در سفرهای طولانی
  • طراحی منحصربه‌فرد و خاص (آیکون حمل‌ونقل اروپا در دهه ۹۰ و ۲۰۰۰)
  • عملکرد مناسب در مسیرهای کوهستانی
  • دید وسیع راننده
  • استفاده از موتورهای قابل‌اعتماد ولوو در نسخه‌های جدیدتر

❌ معایب کشنده رنو مگنوم

  • وزن بالای کابین نسبت به رقبا
  • مصرف سوخت نسبتاً بالا در مدل‌های قدیمی‌تر
  • خدمات پس از فروش محدودتر در برخی کشورها به‌خصوص خارج از اروپا
  • طراحی قدیمی‌تر نسبت به استانداردهای امروزی (تا قبل از سال 2013)

 

تولید رنو مگنوم در سال 2013 متوقف شد و شرکت رنو کشنده جدید خود یعنی Renault T را معرفی کرد که ترکیبی از قدرت مگنوم و کارایی رنو پرمیوم بود. با این حال، رنو مگنوم همچنان بین رانندگان قدیمی محبوب است و در بسیاری از کشورها همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کشنده رنو مگنوم افسانه ای (Magnum Legend)

رنو مگنوم به دلیل سیستم ساده و راحتی کابین، در آن زمان به شدت در سراسر دنیا محبوب شده بود. به همین دلیل است که اکنون، رنو مگنوم به یک افسانه تبدیل شده است.

رنو تراکس تصمیم گرفت مگنوم لجند را روانه بازار کند نسخه ای ویژه که تنها به 99 دستگاه محدود می شود.  این نسخه ویژه با پوشش مشکی مات برای بدنه و  در تضاد با کابینی سفید عرضه می شد. Magnum Legend  اعتبار خود را با روکشی لوکس که شامل تریم‌های آلومینیومی سرنشین و راننده است نشان می‌دهد.

این انحصار را می‌توان در داخل کابین با فضای کاملاً طراحی آن، ترکیبی از ظرافت و زیبایی که با استفاده از مواد نجیب ایجاد شده است، یافت. روکش چرمی با نشان مگنوم لجند از راننده استقبال می کند. همچنین تزئینات داشبورد و تخت خواب نیز چرمی است. رنگ مشکی مات خاص بدنه نیز مجدد روی داشبورد تکرار شده است.

مگنوم لجند نه تنها با قوی ترین پیشرانه ارائه می شود بلکه با استاندارد EEV نیز مطابقت دارد که در حال حاضر دقیق ترین از نظر انتشار آلاینده ها برای حمل و نقل جاده ای است. پیشرانه 13 لیتری  DXi520 اسب بخاری بهینه‌ سازی شده، برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت و دارای گیربکس Optidriver است که از اینرسی خودرو حداکثر استفاده را می‌کند.

از نظر ایمنی، کشنده به صورت استاندارد دارای بهترین ترمز ممکن است، یعنی EBS و ریتاردر Voith

مشخصات:

  • موتور و سوخت:
    • قدرت موتور:

      420 اسب بخار
    • حجم موتور:

      12 لیتر
    • نوع سوخت:

      دیزل
    • استاندارد آلایندگی:

      Euro-2
    • نوع دیفرانیسل:

      استاندارد
    • نوع گیربکس:

      دستی
    • تعداد دنده:

      16 دنده
  • ابعاد و وزن:

امکانات:

ایمنی:

  • ایربگ
  • نمایشگر دیجیتال مرکزی
  • هشدار خستگی راننده
  • آینه‌های هوشمند
  • ترمز اضطراری خودکار
  • ترمز موتور
  • ترمز اگزوز
  • ترمز ریتاردر
  • سیستم پایداری و کشش
  • هشدار خروج از خط
  • هشدار برخورد از جلو
  • کروز کنترل
  • کنترل کشش

راحتی و آسایش:

  • صندلی ارگونومیک
  • گرم‌کن صندلی
  • سردکن صندلی
  • یخچال کوچک
  • تخت خواب
  • بخاری درجا
  • کولر درجا

تکنولوژی:

  • نمایشگر دیجیتال مرکزی
  • سیستم صوتی پیشرفته
  • شارژر بی‌سیم
  • سیستم ناوبری GPS
  • صفحه نمایش هدآپ
  • سیستم کنترل صوتی
  • سیستم مانیتورینگ

تجهیزات ارتباطی:

  • پورت USB
  • پورت AUX
  • بلوتوث
  • سیستم ارتباط ماهواره‌ای
  • میکروفون داخلی
  • رادیو DAB

4.1

امتیاز کشنده
  • راحتی و ارگونومی خوب
    4.0
  • قدرت و عملکرد موتور خوب
    4.3
  • ایمنی و تکنولوژی متوسط
    3.9
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری خوب
    4.2
  • ظرفیت حمل و نقل خوب
    4.0

کشنده‌های مشابه

کشنده رنو مگنوم
Magnum AE 420.19T 4x2
  • engine capacity 12 لیتری
  • gearbox گیربکس دستی
  • سوخت دیزل
کشنده رنو تی T
T / T High
  • engine capacity 13 لیتری
  • gearbox گیربکس اتوماتیک
  • سوخت دیزل
کشنده ایویکو استرالیس Hi-Way
Stralis Hi-Way
  • engine capacity 13 لیتری
  • gearbox گیربکس اتوماتیک
  • سوخت دیزل
کشنده آکسور AXOR یا بنز آکسور
آکسور 1843
  • engine capacity 16 لیتری
  • gearbox گیربکس دستی
  • سوخت دیزل