آتگو ؛ کامیون سبک وزن مرسدس بنز
در سال 1998 کمپانی مرسدس بنز کامیون آتگو را جایگزین کامیون سری SK و MK کرد. البته این کامیون با تغییرات ظاهری، در طی این سال ها به نسل چهارم خود رسیده است. این نسل کامیون ها برای مسافت های خیلی کوتاه و توزیع شهری طراحی شده است و حمل و نقل مسافت های طولانی، به دوش نسل بالاتر یعنی آکسور می باشد.
این سری کامیون بنز از سال 1998 تا به امروز چهار بار مورد باز طراحی قرارگرفته و 4 نسل دارد. از این چهار نسل، دو نسل آن در سال های 1999 و 2011 موفق شدند تا عنوان بهترین کامیون سال جهان را به نام خود ثبت کنند.
خانواده آتگو به طور کلی به دو نسخه کاربری سنگین و سبک تقسیم می شود و کاربری سنگین آن با وزن ناخالص 18 الی 26 تن و کاربری سبک آن با وزن ناخالص 6 الی 15 تن است.
کابین آتگو نسبت به کامیون SK جادارتر است و 60 درصد هم از بادگیر کابین کاسته شده است. آتگو با سه کابین مختلف عرضه شد، کابین S به طول 165 سانتی متر با ارتفاع داخلی 156 سانتی متر، که جمع و جور ترین کابین آتگو می باشد. کابین M به طول 183 سانتی متر و ارتفاع داخلی 192 سانتی متر، که دارای 2 تخت خواب برای راننده و کمک راننده است و کابین L نیز به طول 201 سانتی متر و همان ارتفاع.
فاصله کامیون با سطح جاده در کاربری سبک 8 سانتی متر و در کاربری سنگین 9.5 سانتی متر است. همچنین در نسخه های سنگین صندلی راننده پنوماتیکی است. آتگو دارای سیستم قفل کن دیفرانسیل و ترمز موتور هم هست و با محور بندی های 2*6، 4*4، 2*4، 4*6 در دسترس است و همچنین در سیستم تعلیق آن از فنر شمش یا بالن های پنوماتیکی و یا حتی ترکیبی از هر دو استفاده شده. آتگو با 14 فاصله بین محور مختلف ارائه شد از 3.10 تا 6.95 متر.
مشخصات فنی کامیون بنز آتگو
کامیون آتگو با دو موتور 4.25 لیتری 4 سیلندر یا 6.4 لیتر 6 سیلندر عرضه می شد که موتور 4.25 لیتری دیزل آن از سری 900 اکو پاور، دارای قدرت خروجی 122، 155 و 170 اسب بخار است و موتور 6 سیلندر آن هم با قدرت های 230 و 275 اسب بخار در اختیار است. این موتور ها دارای سیستم الکترونیکی Telligent هستند و استاندارد یورو 3 را دارند. این نیرو توسط یک گیربکس 9 یا 5 دنده دستی ZF و یا با یک گیربکس 6 تا 12 دنده اتوماتیک آلیسون به محور ها منتقل می شود.
نسخه بروز شده آتگو در سال 2004
این نسخه با جلو پنجره، سپر، چراغ جلو جدید و چراغ راهنما به شکل قطه اشک بود قابل شناسایی بود.آتگو جدید با تغییرات داخلی که از برادر بزرگتر خود ( اکتروس) کسب کرده بود مواجه شد. داشبورد در کابین های کوچک فاقد ترمز دستی بود و ترمز در کنار صندلی راننده وجود داشت ولی در کابین های بزرگتر ترمز دستی روی داشبود قرار داشت. گزان ترین کابین آتگو Comfort نام داشت که دو قفسه بزرگ در کابین داشت.
از نظر فنی و موتوری و حتی فضای داخلی و کابین همانند نسل قبل بود. این نسل دارای چراغ مانور بود و با روشن شدن آن نور بر چرخ و گلگیر می تابید.
نسل سوم با بروزرسانی در سال 2011
مرسدس بنز دست به تغییر آتگو زد که در طی آن جلو پنجره اکتروس نسل سوم الهام گرفته شد. آتگو بصورت سنتی در کاربری های 5، 7، 12 تن وجود داشت ولی در این نسل تا 28 تن وزن ناخالص ارتقا داده شد. از دیگر تغییرات آن می توان به فرمان چند منظوره با کلیدهای کنترلی صدا و نمایشگر داخلی برای تنظیمات و وضعیت کامیون، صندلی ها با هدست (جای سر) یکپارچه اشاره کرد. آتگو این نسل را به نام Atego Blue Tec Hybrid می شناسند و دارای موتور دیزل Blue Tec 3 و یک موتور الکتریکی است .این نسل به دلیل هیبرید بودن می تواند در مقایسه با موتور دیزل 10 الی 15 درصد صرفه جویی کند و همچنین عنوان کامیون سال 2001 را نیز دریافت کند.
آخرین بروزرسانی آتگو
دو سال بعد یعنی در سال 2013 رخ داد که کاملا چهره آتگو تغییر کرد. آتگو جدید یورو 6 است و به عنوان یک کامیون باری یا کمپرسی در بخش حمل ونقل کوتاه از 6.5 تن الی 16 تن فعالیت می کند. در این نسل به شدت از طراحی کشنده اکتروس الهام گرفته شده و داشبورد نیز اکتروسی نسل چهار است همچنین کابین جدید پاسخگوی الزامات مسافت های کوتاه و برد کم است و از نظر طراحی، ارزش و تجهیزات آن قابل درک ساخته شده.طراحی کابین برگرفته از کابین هواپیما است .آتگو جدید از نظر مصرف سوخت، عملکرد و بهروری اقتصادی به رقم رکورد رسیده است.
آتگو نسل 4 دارای کنترل پایداری EPS ، فرمان چند منظوره با کلید های کنترلی، نمایشگر روی کیلومتر شمار، فرمان و صندلی های چرم ( بصورت سفارشی) می باشد.
در قلب آتگو دو پیشرانه تازه طراحی شده یورو 6 با حجم های 4 سیلندر خطی 5.1 لیتری با کد OM934 و 6 سیلندر 7.7 لیتری با کدOM936 Blue Efficiency power استفاده شده است. موتور 5.1 لیتری دارای خروجی 150 الی 230 اسب بخار و موتور 7.7 لیتری با خروجی 230 الی 310 اسب بخار در دسترس است که در مجموع 7 مدل کامیون را با طیف وسیع از گیربکس دستی و اتوماتیک ارائه داد. این قدرت خروجی توسط یک گیربکس اتوماتیک به نام پاور شیفت 3 منتقل میشود.