مباحث فنی

علت سوختن واشر سر سیلندر خودرو پژو چیست؟

علت سوختن واشر سر سیلندر خودرو پژو چیست؟

یکی از قطعات مهم در موتور خودرو واشر سر سیلندر است که وظایف مهمی را در کارکرد صحیح موتور ایفا میکند از جمله آب بندی (مانع از مخلوط شدن آب رادیاتور با روغن موتور) بین سر سیلندر و بلوکه موتور،حفظ فشار کمپرس در هر سیلندر که در هنگام کارکرد موتور در وضعیت های مختلف،این فشار متفاوت است. اهمیت این قطعه زمانی مشخص میشود که کارایی خود را از دست داده باشد چرا که با سوختن این قطعه متحمل هزینه زیادی می شوید.

چرا موتورهای پژو  زود به زود واشر سر سیلندر می سوزانند؟

بیایید نگاهی به بلوکه موتور این گونه موتور ها بیاندازیم  که چگونه طراحی شده اند.

همانطور که می بینید فضای زیادی (واتر جکت) در اطراف بوش ها طراحی شده تا آب رادیاتور در آن گردش کند و گرمای بوش را کنترل کند بدین گونه طراحی ها به اصطلاح بوش تر گفته میشود که حجم زیادی از آب رادیاتور در اطراف بوش ها  قرار دارد.

سر سیلندر پژو پارس
بلوک موتور xu7

از معایب این طراحی این است که واشر سر سیلندر علاوه بر تحمل فشار کمپرس هر سیلندر می باید فشار آب با آن وسعت را تحمل کند و همچنین با افزایش دما، مقاومت خود را حفظ کند. بهترین جنس واشر سر سیلندر هم در دراز مدت نمی تواند چنین فشاری را تحمل کند.

علاوه بر این مشکل، خود سر سیلندر این خودرو ها هم دارای یک نقص بزرگ است، وجود 2 سوپاپ دود در کنار هم. در هنگام احتراق  دما بشدت بالا می رود و دود خروجی به شدت داغ می شود وقتی 2 سوپاپ دود در کنار هم باشند دما در ناحیه وسط سر سیلندر بیشتر نواحی دیگر است.که اکثر واشر این گونه خودرو ها از وسط می سوزد.

واشر سر سیلندر پژو
سر سیلندر xu7
موتور xu7
پیشرانه xu7

پیشرانه xu7

موتور tu3
پشرانه tu3

موتور  XU7  پیشرانه خودرو هایی مثل (  405 GLX)، پارس سال، سورن معمولی ،سمند SE، می باشد .

موتور TU3  پیشرانه خودرو 206 تیپ 2 است.

سر سیلندر پژو 206
بلوک موتور tu3
سر سیلندر پژو 206
سر سیلندر پیشرانه tu3

از دیگر دلایل سوختن واشر سر سیلندر میتوان به خرابی واتر پمپ، مسدود بودن کانال های گردش آب رادیاتور، نشت آب از پولکی های بلوکه موتور،گرفتگی رادیاتور و رادیاتور بخاری،نشت آب از رادیاتور، پرداخت نبودن کف سر سیلندر و بلوکه موتور اشاره نمود.

وقتی واشر سر سیلندر بسوزد ( البته واشر سر سیلندر بطور ناگهانی نمی سوزد و بصورت تدریجی است) آب رادیاتور به محفظه احتراق وارد میشود و موجب اختلال در عملکرد موتور میشود وب خار میشود و در دراز مدت شما شاهد کم شدن آب رادیاتور به هنگام باز کردن در رادیاتور هستید. اگر بار دیگر به بلوکه موتور نگاهی بیاندازید کانال های روغن که روغن را از بلوکه به سمت سر سیلندر می رسانند مشاهده می کنید. با سوختن واشر سر سیلندر آب رادیاتور با روغن مخلوط شده بخار میشود  و بصورت خامه ای در داخل درب روغن موتور مشاهده می کنید و یا در بصورت گل در رادیاتور مشاهده می کنید.(در این موقع موتور خودرو آسیب جدی دیده است)

نا گفته نماند که زمان طراحی و ساخت این موتور ها برای اواخر دهه 80 میلادی است و نمی توان ایراد گرفت و  کارکرد ایده آل این موتورها در دمای بالا صورت شکل میگیرد.

این نکته مهم رو بگم که واشر سر سیلندر یک قطعه مصرفی است و هر چند سال باید تعویض گردد. در اکثر خودرو ها عمری 5 الی 6 ساله دارد ولی در این گونه خودرو ها بسته به شرایط آب و هوایی محیط تقریبا 2 سال می باشد.

علائم سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

آب کم کردن ، افت توان محسوس خودرو، استارت بد در مواقعی که ماشین چندین ساعت خاموش بوده، گل بستن رادیاتور،مشاهده مایعات خامه ای شکل در درب روغن موتور، و در مراحل آخر روشن  شدن چراغ  چک و stop  در نمایشگر خودرو

راهکارهای غلط: استفاده از چسب مزدا (چسبی برای آبندی بین 2 قطعه) واشر و بلوکه سیلندر، توسط برخی از تعمیرکاران که موجب مسدود شدن کانال های روغن و یا آب سر سیلندر می شود.

استفاده از رنگ روغن، که آن هم اثری ندارد و  موجب می شود  واشر زودتر دچار سوختگی می شود.

و اما واشر مسی : این نوع واشر برای بلوکه سیلندر خشک طراحی شده و مناسب موتورهایی با طراحی بوش تر نیست.

توصیه هایی در جهت به تعویق انداختن سوختن واشر سر سیلندر

  • با این گونه موتورها با دور بالا رانندگی نکنید (توصیه می شود حداکثر4000 دور بر دقیقه)
  • اگر ماشین چندین ساعت کارکرده هنگام خاموش کردن چند دقیقه صبر کنید تا موتور خنک شود.
  • با استفاده از ریمپ ایسیو، دمای کارکرد فن ها رو کمتر کنید یعنی در دمای پایین تر شروع به کار کنند.
  • ترموستات این موتورها حدودا 83 درجه است که می توانید ترموستات با دما پایین تری نصب کنید اگر این کار را  کردید حتما در فصل سرما ترموستات فابریک را مجددا نصب کنید.
  • نسبت ضدیخ رو به آب رادیاتور بیشتر کنید ( حداکثر، نسبت 50/50 یا 55/45 برای ضد یخ)
  • نصب رادیاتور بزرگتر
  • توصیه می کنیم قبل از سوختن واشر سر سیلندر اقدام به تعویض آن کنید چرا که با این کار هزینه کمتری پرداخت می کنید. چرا که اگر واشر سر سیلندر عابق بندی خود را از دست دهد، موتور آب کم می کند و  داغ می شود و احتمال دارد سر سیلندر یا بلوکه موتور تاب بردارند که با این اتفاق باید هزینه تراشکاری رو بپردازید.
  • اگر هم آب رادیاتور نامناسب استفاده کنید کف سر سیلندر خورده می شود و باید سر سیلندر جوشکاری آلومینیوم و کف تراشی  شود،که این مورد هم بیشتر از 3 بار کف تراشی، کف سر سیلندر تمام میشه و باید یک سر سیلندر نو خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا